27 januari 2011

E621 eller C3PO -det är frågan.

På ett sätt är det skönt att ha drag av Asperger. För man behöver aldrig oroa sig för att inte ha rätt. Jag insåg det igår under ett samtal, som bla innehöll hur välstädat ett hem ska vara. "Men måste det vara så välstädat hela tiden då?", undrar min motpart. "Ja, för kvalster frodas i damm och dessutom är det risk för onödig mängd bakterier...", hör jag genast en röst i mitt huvud. Sedär, ett svar på allt! Jag hann hindra mig innan det slank ut ur munnen. Självklart var det snarare ett "Nej, du behöver inte alltid städa.", som min motpart behövde få höra istället för ett mässande om vad som händer om man låter bli.

De senaste månaderna har jag insett att jag, helt tvärtemot vad jag tidigare trott, faktiskt är väldigt långsint. Sådär så det kan hålla i sig flera år. Inte att jag går och är arg på någon under så lång tid, men jag hakar gärna upp mig på en sanning, som sedan får råda under lång tid framöver innan den kan omvärderas.
Som djungeln kring vad som är hälsosam mat och inte. Allt är fullständigt klart för mig hur man gör. Likt ett excelark har jag plottat in all kunskap jag fått längs vägen och värderat den till ett fungerande mönster. Socker är inte alls bra, skaldjur bör man äta emellanåt, broccoli hela tiden och en stor del av proteinintaget får gärna komma från bönriket osv.

Så för att fortsätta där jag somnade igår öppnades idag burken med räkor. För skaldjur ÄR bra, åtminstonde ett par gånger i veckan om man ska tänka på omega-3 mängden (som för övrigt inte ska överstiga mängden omega-6 per vecka -som om någon nu faktiskt skulle sitta och räkna på det). Det, tillsammans med lite annat nyttigt blev en fullständig måltid.
Döm om min besvikelse när jag, under tuggandets koncentration, hittar E621 på innehållsförteckningen till burken med räkorna i.

Jo, jag erkänner. Jag har woksås och chips
också hemma, förmodligen stuvade med glutamat
men jag låtsas helst inte om det för då kanske det inte räknas.
Förmodligen har frysta räkor ett billigare kilopris för jag har nästan aldrig köpt räkor på burk förut. Nu var de dock på extrapris så jag tog tillfället i akt och slog till. Smakförstärkare E621 låter vid första anblicken som en väldigt tråkig ingrediens. Kollar man upp den så går den även under benämningen Natriumglutamat. Natrium är ungefär detsamma som vanligt bordssalt men glutamat lämnar verkligen annat att önska än att det ska finnas i maten. Bara att ämnet är beroendeframkallande räcker för min del men man ramlar även på rapporter om andra negativa effekter med ämnet, som ökad risk för övervikt med flera.

Jag måste erkänna att mina kostkunskaper fick sig en törn där. I ett syfte att vara nyttig har jag istället dragit hem ett ytterst onödigt ämne. Nästan så jag ändå kan erkänna att man lär så länge man lever. Så ni ser, hur en strävan till hälsosamt leverne till och med kan göra en ödmjuk på kuppen.
Det är verkligen en djungel därute.


Semla -garanterat onyttig. Men god.

not. C3PO är en översättar-android figurerandes i filmerna Star Wars I-VI. Visste du inte detta redan var du förmodligen inte heller betjänt av att veta eftersom man bör ha ett visst sci-fi/nörd-intresse för att vilja se George Lucas klassiska filmer.
Gillar man dem kan man säkert se dem alla i sträck för att komma över eventuell glutamat- eller sockerabstinens.


-.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar