23 januari 2011

Frukost!

Såg ett program om epigenetik igår.


En närmare förklaring: Redan när jag gick min veterinärutbildning fick jag, som kuriosa (föreläsarna kastade in sådant ibland förmodligen för att studenterna inte skulle somna) veta att broccolo, morötter och brysselkål var bevisat cancerhämmade. Det var något ämne i dem som hindrade cancer.
Hur detta gick ihop med kaniners ofta kraftigt morotsinnehållande diet och deras relativt stora benägenhet att drabbas av just tumörer (som i sin elaka form kallas cancer -kräfta på latin) fick jag aldrig riktigt klarhet i.
Dock såg jag igår, ett program på Kunskapskanalen (japp! jag är nörd) om epigenetik och som slutkläm kom man fram till att granatäpplen, avocado och ...broccoli var bra för våra gener och bland annat hämmade cancer.
Broccolins fantastiska egenskaper kändes därmed rätt överbevisade så vad annat kan man välja till frukost efter att ha ätit resten av barnens chipspåse och sköljt ner den med en lika onyttig dryck dagen innan?


2 kommentarer:

  1. Epigenetik är fräckt - tänk så mycket som kan påverkas ändå, och så mycket man kan påverkas av!

    (ang. frukosten börjar jag nästan fundera på om det inte är så att det är hos dig de cravings jag inte har fått har hamnat istället?)

    SvaraRadera
  2. metamorphosis: Har ätit massor av broccoli tidigare men liksom kommit bort från det. Så varför inte ta tag i en bra vana när man anammat så många dåliga längs vägen?

    SvaraRadera