5 december 2010

Vem är du?

Pojkar är pojkar och flickor är flickor och allt däremellan om det så är könstillhörighet, sexuell läggning eller bara på låtsas känns hotande. Vi lever i en tid där allt är möjligt men där det som faller utanför ramarna fortfarande skrämmer. En transa på scen är måhända något att skratta åt i sitt tänjande på gränser. Nära men ändå avstånd nog för att inte vara nära. En man i kvinnlig skepnad figurerande på arbetsplatsen är en helt annan sak. Icke förtroendeingivande, udda, avvikande, något att prata bakom ryggen på för att få makt nog att inte känna sig hotad. Kom inte för nära!
Måste vara en svår barndom som ligger bakom. Ingen normal människa kan på allvar vilja ändra sin kropp så fundamentalt. Tänk att det finns folk som opererar sig. Jag skulle aldrig kunna göra något sådant.
                                                                                            
Vad händer när man suddar ut gränsen mellan könen? En pojke med långt hår, en flicka i oljigt blåställ är acceptabelt. När en kvinna har ölmage och gärna deltar i slagsmål och en man i sitt blommiga förkläde med glädje kör händerna i bulldegen då? Är det uttryck för intresse, personlighet eller något annat? Hur vet man ens vilket kön man tillhör?

Jag tänker tillbaka och undrar när jag förstod vem jag är. Tittar på gamla kort, bilder av mig själv i 70-talskläder. Vida byxor, blommig knytmössa på suddiga fotografier. Från tiden då allt var så enkelt. I en sandlåda på gården mellan radhusen.
80-talet tar vid och kläderna byts till en pastellfärgad klänning, pumps och en yvig kalufs fruktlöst nertvingad av breda hårspännen. Jag ville själv ha den där klänningen, valde ut den i katalogen, fick den färg jag ville. Och ändå ser den så fel ut på fotografiet.
Barnet som aldrig passade in någonstans, som alltid gick omkring med något slags självklart utanförskap. När andra pratade om framtid, familj och antal barn fanns inget att säga. Man kan ändå inte veta hur framtiden blir.

Går man vissa utbildningar hamnar man i ett sällskap där kvinnor tillåts se ut hur de vill. Ingen ifrågasätter att du inte sminkar dig, aldrig bär kjol eller inte bryr dig hur ditt hår ser ut. Det är när man kommer utanför kretsen man känner formpressarna börja jobba. ”Jo, man borde ha ordnat håret, kanske matchat tröjan med byxorna. Jackan är visserligen bekväm, men snygg är synd att säga.” Andra kvinnor bär högklackat lika självklart som en talgoxe skalar sina frön.
Jag beslutar mig för att kläder är inte mitt intresse. Därför går jag heller inte i affärer och letar eller försöker pussla ihop en passande outfit på morgonen framför spegeln. Kaffe blir min morgongrej. Spegel tror jag inte ens finns i hallen där jag bor.

En strävan att forma sitt eget jag. Att bestämma sig för vad man gillar och inte gillar, vad man vill stå för. Sticka ut eller bara vara sig själv, båda kan ha svart hår och spikar i kinderna. Att falla till föga för det man känner förväntas av en eller stå där, blottad och sårbar, även om det riskerar innebära ett utanförskap. Vad säger jag om mig själv till den jag möter, vilka intressen och åsikter vågar jag delge.
Att följa strömmen som resolut brusar inom en är att tordas ge en bit av sig själv utan att veta om man någonsin får den tillbaka. Och ändå, när man skänker bort sitt kött och blod frodas grunden man står på, slår rot och växer sig stark.

På stadens gator fladdrar handväskorna i takt med stilettklackarna, ett högrest bröst visar sin makt medan axlarna mittemot slokar i höstvinden, böjda av pressarna formade av allas blickar, tankar, grupptillhörighet och satta mönster hur en kvinna ska vara. Omärkbart finns de där och påverkar vartenda steg du tar, varje tanke längs din väg, orden som driver över din tunga.
Att vara sig själv är att vara någon annan än den man först trodde man var. Att hitta styrkan att fortsätta vandra den vägen är oundvikligt för att inte bli någon annan och stelna i den form som i början var en given.
Med yttre attribut som smink ena dagen och kostym den andra provar jag min tillhörighet bland könens världsdelar. Ingenstans är den att finna. På intet ställe är min hemort. Ett ingenting formas så sakteliga till könslösheten som slutdestination där jag landar.

Att inte tillhöra ett kön är att få ett hav av möjligheter istället för en fast idealbild.



Att vara ärlig mot sig själv är som med julen. Allt blir roligare om man gör det man vill och känner för istället för att ge efter för de krav som finns. Så med den övergången blir det tävling igen. Den här gången kan du vinna läppbalsamet "Christmas pudding" från Bluebox.

Svara på följande fråga: Vad är jul för dig? Svara i kommentaren och se till att det finns ett sätt för mig att kontakta dig. Slutdatum 13:e december.
(bilden är från Bluebox hemsida)

39 kommentarer:

  1. Så himla intressant och bra skrivet inlägg som alltid i din blogg!

    Vad är jul för mig.... Ja. Det finns två sidor av julen för mig. En sida är den där jobbiga, att få tid och ork att pynta (som jag egentligen vill för jag tycker det är fint)och att alla håller sams på julafton. Att det funkar även om farmor och hennes särbo kommer... att dom kommer en bra tid, men framförallt att dom åker hem en "bra" tid härifrån, att maten funkar åt alla, ja det är egentligen en massa saker som ska funka för att det INTE ska bli några utbrott! Det är viktigt för en jul tycker jag.... men sällan nåt som verkligen går att hålla här i huset.... alltid blir det nåt utbrott.
    Men sen finns det positiva saker också. En sån grej är när vi öppnar paket ihop med våra små djur; katterna och kaninen. När världens knäppaste och lustigaste tomte kommer inklivande genom dörre (alla vet att det är Mr Johnsson men han ska vara så knasig som möjligt; rosa peruk och tomteluva på sne och så där, och säga lustiga saker). Våra djur älskar julklappar!
    Det är nog det bästa med julen tror jag :-)

    SvaraRadera
  2. Om du har ett slutdatum lägger jag in en länk också, men så länge kan du få mitt svar.

    Jag är en sån lyckligt lottad människa som nog aldrig har haft några måsten på julen. Antagligen hade vi världens fulaste gran som vi hämtade själva och maten var god och vi slapp ta sånt som vi inte gillade. Eftersom farmor och farfar och mormor bodde långt borta slapp vi flänga omkring på julafton utan firade antingen här eller där eller hemma. Paketen var få men efterlängtade. Så försöker jag ha det nu också. Julen ska inte vara stress och press, utan ljus och mys.

    Du når mig via bloggen.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Hittade din blogg via sjalbarn där jag ganska nyssans blev medlem. Sonen är iofs inget sjalbarn men jag tycker det står så mycket klokt om amning, anknytning osv där så jag kanske får vara med ändå, haha.Tyckte du skrev ett så bra inlägg så jag ville bara säga hej.

    Julen det här året kommer bli annorlunda då jag för första gången ska fira hos svärmor med familj tillsammans med sambon och sonen. Relationen mellan mig och henne är väl rätt sval men det är åtminstone ömsesidigt...Hm. På juldagen skjutsar sambon oss till min familj och då blir det julafton på riktigt.
    Samma mat som alltid, samma traditioner som vanligt.

    Jul för mig är egentligen fånigt traditionsbundet, förra året då jag var gravid och hormonig satt jag hemma och grät för att det aldrig mer skulle bli som vanligt, haha.

    I år blir julen mys med min gamla och nya familj!

    Min blogg är låst men min mejl finns på w.linda@spray.se

    God jul!

    SvaraRadera
  4. För mig är julen en konstruerat påfund som marknadskrafterna gör allt vad som står i deras makt för att få oss att anamma. Eller så är det en stund av stillsamhet och kanske ett tänt ljus.
    Framförallt är det en av hållpunkterna i årscykeln. Den tiden då man skönjer ljuset där borta nånstans och vet att det har gått ett år sen sist. Man har lite fler gråa hår och har tänkt lite fler kloka tankar. :-)
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
  5. Sådärja. Då har du en länk hos mig;

    http://evamar.blogg.se/2010/december/lappbalsam-13-dec.html

    SvaraRadera
  6. Det där med att riktigt finna vem man är verkar ofta kunna vara ett livslångt projekt...

    Å så var det julen då!
    Julen för mig är mycket mys tillsammans, god mat, pynt och presenter. En behövlig paus i vintermörkret där det får glittra och glimma en tid i väntan på att det ska bli lite ljusare. Den där hetsen/stressen som jag ofta hör om känner jag inte riktigt igen, men så har jag nog rensat ganska rejält bland mina "måsten"? Klart att det finns saker jag gärna ser som en del av min jul, men det är inget måste att allt alltid ska vara med!

    SvaraRadera
  7. Julen för mig är mysa och umgås med sina nära och kära. Att bara ta det lugnt och ta tid för varandra. Julen får en att orka med den långa mörka tiden.

    Hälsningar Sandra
    Santtu_nyberg@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. Jul för mig är att få glädja mina barn med julklappar, att få umgås med min mor och mina syskon, att få äta underbar mat, att få tända ljus och njuta av stillheten

    SvaraRadera
  9. jag är med :)
    jul för mig är att umgås med familjen, kolla på kalle anka, äta gott och gå upp några kilon :) julen är enligt mig den bästa tiden på året :D

    har länkat: http://hellavixx.devote.se/blogs/7017854/christmas-pudding.htm

    kram Helena :)
    hella.eklund@hotmail.com

    SvaraRadera
  10. Jul för mig är när man träffar hela släkten och äter god mat, samt några julklappar då (A)

    SvaraRadera
  11. Jul för mej är god mat, Kalle Anka och att träffa min och sambons fina familjer och fira! Jag har alltid älskat julen med allt vad det innebär! Samtidigt är det en sorgsen dag eftersom min älskade morfar gick bort på julafton för många år sen.

    Så trots att glädjen är stor så finns det en liten törn av sorg inombords!

    SvaraRadera
  12. Har tipsat om din tävling här

    http://molnboanna.blogg.se/2010/december/lappbalsam-1312.html

    SvaraRadera
  13. Jul för mig är att ha trevliga & mysiga stunder tillsammans med familj, släkt & vänner. Det handlar om att känna gemenskap och att dela glädje. :) Lindamarie@live.se

    SvaraRadera
  14. för mig är jul=familj!!!
    det betyder att man träffas och har trevligt tillsammans-något man tyvärr inte gör allt för ofta annars;(
    lakritzflicka@hotmail.com

    SvaraRadera
  15. Jul för mig är detsamma som gemenskap och god mat. Gemenskap med ens nära och kära, där man umgås hela dagen/helgen och bara ÄR, man äter god mat, myser fram brasan och tv:n och är tillsammans under trevliga former.
    DET är en riktig jul.
    Givetvis ska det vara snö och kallt ute, det hör också till :)
    Länkar: http://nilssonpettersson.blogg.se/tavlingsblogg/2010/december/lagomnormativt-13-dec.html

    SvaraRadera
  16. Hej hej , jul för mej är nu för tiden ingenting blev änka för 5 år sen då jag var 40 år sen dess tycker jag bara julen är jobbig . Hälsningar Stina

    SvaraRadera
  17. Julen har alltid varit en jobbig period för mig, med mycket stress och ensamhet inblandat. Men detta året hoppas jag på något helt annat. Jag vill ha en sån där "riktig" jul. Jag vill att vänner och familj ska finnas nära och att hela julhelgen ska glänsa av julglädje.
    Julen för mig handlar egentligen inte om matriella ting och stränga traditionsritualer. Den handlar om att känna värme och trygghet. Självklart blir en julafton ännu mysigare med mycket mat och godis, julklappar, julgran, Kalle Anka och tända ljus. Men det är, som sagt, inte allt. Jag tycker att julen ska vara något härligt, då alla människor kan känna samhörighet eftersom de alla firar samma sak! Det känns som alla får ett leende på läpparna i juletid, att tom. den allra mest dysta kan känna glädje. Julen är som en varm cirkel som omsluter oss alla. Alla är välkomna. Alla får vara med.
    DET är julen för mig.

    angelica.ljungkvist@live.se

    SvaraRadera
  18. Att få vara med familjen!

    *HÅLLER TUMMARNA*

    KRAM

    elin_pumaior86@hotmail.com

    SvaraRadera
  19. jul för mig är att få umgås med min familj och bara njuta,eftersom jag bor i danmark så är det inte så ofta mer at jag umgås med alla på en gång så julen är väldigt speciell för mig

    SvaraRadera
  20. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  21. Efter jag fyllt tolv år så fick min familj mycket sociala problem där t.o.m. polisen blev inblandad. Då hade det alltid varit bråk och tjafs under Juletid. Jag stack hem till kompisar eller låste in mig i mitt rum då det var som värst. De två senaste åren har all bråk dämpat ner sig och jag har äntligen fått uppleva en lugn jul där min familj och släkt kan enas och sen dess har det varit de bästa jularna någonsin! Så, Julen för mig handlar om enighet, kärlek och glädje. Presenter har aldrig medfört lycka eller gjort julen bättre på något sätt.

    SvaraRadera
  22. Jul för mig är glädje och gemenskap. Umgås med vänner och familj och bara ta det lugnt och äta gott! Ingen stress eller så, bara frid!
    Mvh, Carita
    turkost@gmail.com.

    SvaraRadera
  23. Sitta frossa i sig massa choklad med familjen samtidigt som kalla anka är på.Och ivrigt vänta på julklapparna är jul!! :D


    klevmarken_92@hotmail.com

    SvaraRadera
  24. Jul för mig är att spendera tid tillsammans med vänner och familj. Umgås och ha underbara stunder och uppskatta varandra :)

    SvaraRadera
  25. Hej! Är självklart med! :)
    Jul för mig är att spendera en rolig stund med familjen och släkten men skratt och mat! Det är det viktigaste, mest att man får ha en rolig tid med sina kära!
    Maten,granen,julklapparna gör det bara mysigare!!

    Har också skrivit ett inlägg om tävlingen för att tipsa andra att vara med i din tävling:http://anniiizzz.blogg.se/2010/december/tavling-om-lappbalsam.html#comment
    Epost: annanilsson1996@hotmail.com
    Håller tummarna!
    Kram

    SvaraRadera
  26. Hej! Jag är självklart med även jag och länkar också här: http://villduvinna.blogg.se/2010/december/lappbalsam-1312.html

    Jul för mig är umgänge med familjen! En stund att vara nära alla kära!

    Hoppas på tur!
    Mattias, mr22ga@hotmail.com

    SvaraRadera
  27. för mig är julen att få umgås med min fina familj i lugn och ro <3

    hedenberg_81@hotmail.com

    SvaraRadera
  28. Jul för mig är ett tillfälle då man träffar nära och kära och har det mysigt tillsammans

    SvaraRadera
  29. För mig är julen barnens högtid. Både barnen i min närhet och barnet inom mej. Ro, frid och värme är också förknippat med jul för mej.

    lindamarie.bergengren@tele2.se

    SvaraRadera
  30. det var bra skrivet av dej :)jag älskar läppglans,är läskigt beroende så skulle bli en super bra vinst åt mej :)

    julen för mej är att visa uppskattning för sina nära och kära, genom både att ge och ta julklappar, äta och göra god mat men oxo att bara finnas där....

    SvaraRadera
  31. Jul för mig är att kura ihop mig med dem jag älskar, se på film, ha det mysigt!

    stellaskoog@hotmail.com

    SvaraRadera
  32. Hej! Jul för mig är att umgås med familjen, äta gott få ge bort julklappar och glädja andra. Mvh liselotte.202andersson@telia.com

    SvaraRadera
  33. Jul för mig är att träffa alla kusiner, äta god mat och ha kul. Ge bort en massa julklappar till dem som betyder mycket för mig, och dricka en massa glöd.

    amanda.b90@hotmail.com

    SvaraRadera
  34. Jul för mig är att få träffa nära & kära. Njuta av god mat, byta julklappar och bara få vara.

    SvaraRadera
  35. jag vill vara med i tävlingen :)
    julen innebär att träffa släkten, äta god mat och härlig/glad stämning, enkelt !

    SvaraRadera
  36. Jul för mig är att umgås med nära och kära. Ge och få julklappar, mysig stämning och massa god mat. :)

    SvaraRadera
  37. Hejsan!

    Jul för mig är egentligen tre saker. Högst upp på listan kommer självklart att jag får umgås med nära och kära som jag tycker om. Som nummer två är det att jag gillar att ge bort saker. Oftast är det en långsökt tanke bakom. Det är så kul att se deras miner när de öppnar klapparna. Och som nummer tre, så är det att det bara är 7 dagar kvar till min födelsedag, den 31a dec. =)

    Mvh
    Therese
    therese.baudin@gmail.com

    SvaraRadera
  38. Jag tävlar gärna. En bra jul ska vara stressfri och inte "hysterisk" när det gäller handla, städa, laga mat mm.
    Mvh Annelie M
    a.e.m-49@hotmail.com

    SvaraRadera
  39. Denna tävling fick Djurens Vän avgöra och vinnaren blev detta svar från Angelica;
    Julen har alltid varit en jobbig period för mig, med mycket stress och ensamhet inblandat. Men detta året hoppas jag på något helt annat. Jag vill ha en sån där "riktig" jul. Jag vill att vänner och familj ska finnas nära och att hela julhelgen ska glänsa av julglädje.
    Julen för mig handlar egentligen inte om matriella ting och stränga traditionsritualer. Den handlar om att känna värme och trygghet. Självklart blir en julafton ännu mysigare med mycket mat och godis, julklappar, julgran, Kalle Anka och tända ljus. Men det är, som sagt, inte allt. Jag tycker att julen ska vara något härligt, då alla människor kan känna samhörighet eftersom de alla firar samma sak! Det känns som alla får ett leende på läpparna i juletid, att tom. den allra mest dysta kan känna glädje. Julen är som en varm cirkel som omsluter oss alla. Alla är välkomna. Alla får vara med.
    DET är julen för mig.

    Grattis!!!!

    SvaraRadera