18 december 2010

Julgodis behöver man också.

Och senast igår var det någon som efterfrågade ett riktigt enkelt julgodis. Ett sånt där som man behöver när man bara måste ha lite godis hemma men inte orkar sitta och leta recept, hålla i en termometer, göra tusen steg, ta in och ut ur kylskåp osv.
Så här kommer 2010 års favorit bland julgodisarna:

Leilas Rocky Road (ni vet, från "Leila bakar")
600 g choklad (mörk står det i orginalreceptet, vi gjorde på mjölkchoklad till barnen)
1 dl skalade pistagenötter
2 påsar dumlekolor
3 dl salta jordnötter
2 nävar minimarschmallows (hittar du inga i affären kan du köpa vanliga och klippa sönder dem)

Smält chokladen i vattenbad.
Vattenbad; Koka upp vatten i en kastrull. Dra kastrullen från plattan, ställ över en skål, som är stor nog att rymma alla ingredienser. Bryt ner chokladen i mindre bitar och lägg den i skålen. Rör då och då så smälter det fortare. Se till att inte få någon vattenånga i chokladen.
Häll ner resten av ingredienserna. Rör runt. Häll upp på bakplåtspapper.



Låt stelna och skär sedan i bitar till den storlek du vill ha på ditt julgodis. För skåpätaren eller finsmakaren passar småbitar, för frossaren och mumsaren är det bättre att skära färre bitar och göra dem rejäla med en gång.
Personligen kommer jag förmodligen ta mig tid att klicka ut smeten om jag gör det fler gånger för att få bitarna mer estetiska.


Lycka till!!

För allergikern:
Hos Ekologiska barnmatsbutiken finns mjölkfri mjölkchoklad. Jag tyckte den var god även om den ratades av finsmakaren Prinsessan. Å andra sidan är vaniljsmak den enda laktosfria yoghurten hon äter så hon är knusslig.

Sen har jag lovat ett gelatinfritt marschmallowsrecept, men jag får backa på det. Det enda jag vet är att man brukar använda agar-agar istället för gelatin. Det finns en tårtbakerska i södra Sverige som vägrar alla animaliska produkter, vilket jag tycker är beundransvärt!

1 kommentar:

  1. Oh, det där lät gott!
    (lite jobbigt att inte äta gelatin så här i juletid bara...)

    Har ett bra recept på chokladrutor med kokos också - ett sånt där som alltid lyckas utan att jag måste anstränga mig! Kan skriva ned det åt dig om du vill! :-)

    SvaraRadera