8 december 2010

Recension -ekologisk barnmat för miljöns skull

Något som ligger i tiden är miljön och miljöförstöringen. Inte så mycket i tiden som det egentligen skulle behövas men medierna tar åtminstonde sitt ansvar och rapporterar om läget. Även om många människor fortfarande tycks tro att detta är någon mediahype och  något som kommer att blåsa över om man ska tro en del oppinionsundersökningar. Som gift med en kulturgeograf är det svårt att komma undan domedagsprofetiorna. Det är ingen lätt sak att föstå det som händer med miljön och varför några grader hit eller dit spelar någon roll. För är det +10 grader ute på morgonen tar man på sig en extra kofta när man hämtar tidningen och inväntar lunchtid då temperaturen oftast stigit till +14 och luften känns något behagligare. Hur kan det spela någon roll?

Vad som är svårt att få ihop är hur allt i naturen hänger samman och hur vi faktiskt påverkas av det. Att nordpolens isar smälter allt mer för varje år när graderna ökar lite och hur vattenmängderna i världshaven då stiger och påverkar allt liv längs kusterna bland annat.
Hur vattnet utanför Norges kust långsamt blir allt varmare och Golfströmmen, som drivs just av temperaturskillnader mellan Nordpolen och Florida. Har du ett änglaspel hemma så blir det enklare att förstå. Du vet hur den varma luften från ljusen stiger uppåt och får vingarna på änglaspelet att flytta på sig så att hela hjulet börjar snurra. På liknande sätt bildar temperaturskillnaderna i vattnet en rörelse som ger oss här i Norden varmt vatten utanför Norges kust. Vattnet värmer upp luften, som via vindarna tas över till Sverige och värmer upp vårat land. Om vattnet i Golfströmmen slutar röra på sig kommer vår luft inte längre värmas upp och vi får den temperatur vi egentligen skulle ha på dessa breddgrader -Istid.

På samma sätt finns kedjor av händelser i naturen som får djur och växter att förändras eller dö ut och påverka andra djur och växter tills det slutligen når oss och vår tillvaro som vi känner den idag. Få människor är beredda att förändra sin tillvaro drastiskt. Att börja leva miljövänligt kräver en hel del förändringar. Frågan är bara vilken förändring man vill ha. Den självvalda att leva miljövänligt eller den påtvingade orsakad av att vi inte tar hand om miljön.

Jag har provat på ett par webbutiker, som bla saluför ekologisk barnmat. Smaksatt fanns på UnderBaraBarn-mässan och räddade vår tillvaro med ett paket kex. Jag blev dock lite besviken när jag sedan gjorden en online-beställning och återigen fick delvis ihoptryckta kexpaket. Det är en miljövänlig tanke att inte slänga varor med förstörda förpackningar men jag tycker ändå som konsument att man kan få några kronor rabatt.
För att ha något att lotta ut i bloggen gjorde jag en ny beställning från den Ekologiska Barnmatsbutiken Där fick jag väl paketerade varor och snabb leverans så dessa vill jag gärna rekommendera. Från dem vill jag nu lotta ut ett kexpaket med sockerfria kex för barn från 12 månader, en smoothie gjord på bla sötpotatis. Med i paketet får du även en haklapp från Polarn och Pyret.
Lämna en kommetar med ordet miljö i och en kontaktmöjlighet. Tävlingen avslutas 13:e december så hoppas jag att paketet kan nå vinnaren före jul. Annars är varorna säkert lika goda i mellandagarna. :)

9 kommentarer:

  1. Det är viktigt att ta med miljön i alla beslut vi tar, men inte alltid lätt eller roligt.

    SvaraRadera
  2. Undra hur man skulle kunna gå till väga för att göra det möjligt att faktistk leva miljövänligare utan att det ska innebära de stora personliga uppoffringar och förändringar som det ofta innebär idag? Nu känns det som att fokuset och insatserna lätt läggs på smådetaljer som visserligen påverkar men kanske inte gör så stor skillnad istället för att rikta in sig mot de stora frågorna! (fast jag misstänker iofs att där finns ett och annat ekonomiskt skäl till varför vissa frågor alltid tycks ligga dolda i bakgrunden?)

    Appropå kexen och så hoppas jag att jag vinner dem, för jag vet med mig att det finns en och annan pojke i min närMILJÖ som jag tror kan gilla dem...

    SvaraRadera
  3. Miljövänlig barnmat är inte så lätt att få tag på. Min brorson är lite för liten för kexen ännu, men tiden går ju så fort så jag är gärna med.

    Länkar såklart:

    http://evamar.blogg.se/2010/december/barnmat-13-dec.html

    SvaraRadera
  4. Det är viktigt att ta miljön på allvar, vissa saker är jättesvårt att få tag i och vilket är otroligt tråkigt tkr ja :/

    Mail: Hannele_R@live.se

    SvaraRadera
  5. Jag skulle gärna vilja vinna så min mans söta brorsson kan få något gott som inte skadat miljön vid produktionen.

    SvaraRadera
  6. nu när man har fått barn ser man plötsligt på ett helt nytt sätt vad det gäller miljön. man vill ju att ens barn ska ha en frisk värld att växa upp i så plötsligt blev det så mycket viktigare att försöka göra sin del i det hela!

    mail: lakritzflicka@hotmail.com

    SvaraRadera
  7. vet inte om det är för sent men idag är det lucia..jag skulle villja vinna något nyttigt för mitt barnbarn är ett barn som ska växa upp i en miljö som finns kvar när hon blir vuxen...
    Greta är mitt allt..hon ska föra traditioner vidare hon är säkert en bra miljökämpe

    SvaraRadera
  8. Denna tävling fick Prinsessan avgöra och eftersom hon älskar sin mormor och har en docka som heter Greta så föll valet på Mamma Mia.

    GRATTIS!!!

    SvaraRadera
  9. Jag har svårt att få tag på dig Mamma Mia. Jag kan inte hitta några kontaktuppgifter via länken. Vänligen maila på ingridhytt@yahoo.se eller kommentera här i bloggen för att få ditt pris.
    Svar önskas senast 19:e dec 22.00 då en annan vinnare kommer utses annars.

    SvaraRadera