21 december 2010

Ischoklad

I någotslags mellanting mellan terapi och självlurendrejeri inbillar jag mig att julen blir bättre om alla de rätta ingredienserna finns där. Som en stor tomtesäck med julklappar, ett julbord värdigt Det stora Tabberaset i Katthult och så julgodiset förståss.
På något underligt sätt så blir jag en bättre människa om jag har allt där, trots att jag vet att det ändå inte kommer göra någon skillnad, då kvällen väl kommer, om pralinerna kommer från en röd ask eller från min egen spis. Och ändå står jag där och pytsar i het droppande choklad i löjligt små (åtminstonde i synvinkeln av att försöka träffa dem) formar.

Dagens terapistund var iaf smaksatt med
rivet apelsinskal, några droppar apelsinsaft samt hackade valnötter i ena laddningen och
några matskedar starkt kaffe och en vanljstång i den andra


När jag väl stod där och mindes och upptäckte kloka saker kring choklad började tankarna nästan gå åt konditorhållet. Baka har jag faktiskt alltid gillat och pysslig är jag också när jag sätter den sidan till. Varför slutade jag egentligen? Man kanske skulle köpa en bok av Jan Hedh, köpa på sig lite choklad och sätta igång! Köket är, trots allt, designat för bak.
Det faktum att delikatessbutiken Telogott nere på stan inte kunde besvara min fråga tidigare idag fick mig än mer kaxig. Fanken, vad bra jag skulle kunna bli!

...det var då. Då, innan jag ställt in fatet i kylen för en stund, och vänt mig om:

Jag vill inte ens veta hur många timmar jag kommer lägga på tjat, gnat och städ i morgon. En svart sopsäck känns väldigt lockande just nu...
En förskolelärare jag känner säger att man måste ha pynt framme för att små barn ska lära sig vad de får röra och inte. Att det ingår i hela uppfostringskittet liksom. Men jag vet inte... jag tror jag flyttar det högre upp istället.

Så där någonstans tog verkligheten vid.


Men drömma är alltid tillåtet...





Chokladfakta.
  • Att smälta choklad; Hetta upp vatten till strax under kokpunkten i en kastrull. Hacka ner chokladen i en glasskål, som placeras på kastrullen och kastrullen tas av plattan. Rör med en träslev tills chokladen har smält. Se till att ingen vattenånga når chokladen!
  • Choklad bör smältas i en temperatur av 44 grader och aldrig över 49 grader. Vit choklad har en lägre arbetstemperatur och bör smältas i 42 grader. Om du bränner dig när du stoppar ner fingertoppen har du alldeles för varmt.
  • Chokladfigurer kan du göra av modelleringschoklad. Blanda lika delar smält choklad och glykos och knåda ihop till en deg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar