31 december 2010

Nyårsfirande

Nyår, nyår, nyår...
Jag har funderat och klurat på vad vi ska göra på nyår. Något gott ska man ju åtminstonde äta, något lyxigt liksom. Som ens vänner och bekanta kan höja på ögonbrynen åt när man berättar. Och så gärna lite glam och stoj med glitter, smällare och skratt.
Skratt är det lätt att hålla sig för när man, efter en relativt sömnlös natt, vaknar till ljudet av ilskna skrik och höjda röster. Jag orkade inte ens bry mig vad de kivades om den här gången utan började mota olle i grind direkt på morgonen istället. Frukost, påklädning och så på med dammsugaren för då hör man inte kivet lika mycket och barnen har en tendens att hålla sig undan när det blir städdags. Tänk om de visste vilket bra liv de lever som får sina kläder tvättade och maten lagad -varenda dag!

Pedagogisk har jag också försökt vara kring det här med nyår. Snällt frågat vad barnen vill ha till nyårsmiddag bara för att få ett halvhjärtat "Öhhh... vet inte." till svar medan de fortsätter att hålla blicken fixerad mot TV:n.

Till slut orkade jag faktiskt inte längre! Jag må försöka förflytta berg när det gäller mina barn men någonstans är det nog. Hemmet ser ut som en sophög (tänk om den kunde se ut som en återvinningsstation iaf, med skräpet sorterat!), någon nyårsmiddag finns inte planerat på världskartan och jag har bara mest lust att göra en tidig kväll. Dessutom börjar jag känna av förkylningen min syster tog hit när hon tillbringade julen snörvlandes i soffan.
Samtidigt börjar alla fotografier och hurtiga statusuppdateringar hagla in över facebook och mailen och jag känner bara hur jag helst skulle konvertera till Islam och skippa nyår helt.

Så det är mitt försvarstal. Jag gjorde ingen champagnemousse med hallonsås, ingen inbakad oxfilé med pepparrotssmör, inte ens en plåt kakor! Jag gjorde vad varje vettig människa skulle ha gjort i mina skor och som jag förmodligen kommer titta tillbaka på och skämmas för framöver:
Jag tog bilen och åkte till den stora snälla clownen i stan. Egentligen känner jag bara ren vämjelse bara jag skymtar det där M:et vid avfarten men idag lyste den som synagogan vid Chanukka.

McDonalds! Om barnen får bestämma.

"FEM?! Sa du FEM?!" undrar den närmast minderåriga slavarbetaren vid disken och tittar misstroget på mig, men jag står på mig. Fem Happy Meal är vad jag behöver just nu!
"Ååååkeej!", svarar han och julaftons snutt med Lady & Lufsens "ja, ja, hundar prata mat" flimrar förbi inför mitt inre. Undras vad han säger nästa år när jag ska ha sex stycken tänker jag stilla.

Så, så mycket mer behöver väl inte sägas? Jag går härmed med i facebook-gruppen "inte ens på nyårsafton behöver man vara perfekt" och kan bara tillstå alla som kallar McDonalds för skräpmat. För större hög förpackningar efter en så tom måltid är nog svår att frambringa.
Nu vet jag varför de kallar det för skräpmat.
Två kassar förpackningar fick vi bära ut sen.
 Skämsfaktor nummer två. Men jag orkade inte ens med tanken att försöka få i en gastandes snart 1åring något nyttigt när alla hans syskon vältrar sig i onyttigheter och roliga förpackningar. Till mitt försvar vill jag bara säga att hans pommes inte är saltade!

"Klart grabben ska ha!"

Så medan mina vänner samlar vuxenpoäng med vällagade middagar och hemmagjord barnmat så samlar jag tantpoäng genom att göra allt för att slippa undan.
Och det blir nog en tidig kväll i kväll, i alla fall för mig!

11 kommentarer:

  1. Du kan försöka frammåla dig själv som en eländig sunkmamma som inte ens orkar laga oxfilé på nyårsafton, men jag genomskådar dig nog. Du är och förblir en av mina stora idoler! Du har gett alla dina barn en härlig festmåltid och du har till på köpet bloggat om det så att vi får ta del av dina barns alldeles speciella nyårsafton <3 URULE!

    SvaraRadera
  2. Mina barn skulle bli gröna av avund om de visste. Stor kram!
    /Monika

    SvaraRadera
  3. D: Du e sanslös! En skribent ut i fingerspetsarna!

    M: ...jo. Rest my case, eller vad ska man säga? Clownen har tagit över våra barn! ;-)

    SvaraRadera
  4. hade bara macdonalds varit närmare hade jag följt ditt exempel. men mina barn fick pizza från en halvsunkig kvarterspizzeria istället. och var lika glada för det. fast de får pizza alla andra fredagar med. men jag är ju supermamma ändå för jag har dammsugit och rengjort hamsterburen.
    gott nytt år kära!

    SvaraRadera
  5. Med all respekt för den förtvivlan du säkert känt till och från under dagen så måste jag erkänna att jag ler när jag läser ditt inlägg, jag ler och blir alldeles varm i hjärtat. Tänk så många ungar som i kväll tvingas sitta i obekväma kläder och äta saker som de inte ens kan uttala namnet på, så många ungar som förväntas uppföra sig och lyda medans deras föräldrars uppförande förändras allteftersom innehållet i champagneflaskan sjunker.
    Och här sitter jag, med min stickning och två galna katter som enda sällskap och konstaterar att det alldeles strax är tolvslag. Önskar dig ett underbart 2011!Kram

    SvaraRadera
  6. jiizes: Vad snäll du var som cyklade iväg efter pizza!!!

    aliel: Jag älskar dina stickningar! Kram!

    SvaraRadera
  7. HAHAHAHAHA! VILKEN SKAM! ;)

    SvaraRadera
  8. myzpyz: Love U2!

    Christelle: Eller hur?! ;) Kram!

    SvaraRadera
  9. Åh herregud varför läste jag inte detta FÖRE nyårsafton! Det hade jag mått bra av. Nån mer som är nästan som jag!
    Och just det här med facebook. Jag måste verkligen lära mig att hålla mig därifrån när det närmar sig nån slags högtidsfirande (jul, nyår,påsk, midsommar och sånt där....) Alla är så himla duktiga just då och jag ..... är inte det. Sorry.
    Borde kunna tycka om mig själv ändå, men .... jag gör inte det. Jag känner mig som den som alltid misslyckas med att vara en normal människa :-(
    Å andra sidan så är det ju rätt så kul.... att lyckas va så knäpp som jag är :-) Så annorlunda och så helknasig. Det är ju nu när jag tänker på det i efterhand faktiskt väldigt positivt.
    Vilken unge kommer ihåg vad man åt dom där perfekta middagarna? Nä, men att ha en sån enastående morsa som du som fixar just Mc Donalds på nyår - det är nåt man minns. Kram på dej du braiga underbara människa!

    SvaraRadera
  10. Mib: Vad skönt att höra! <3 Behöver jag inte känna mig så dålig. :)

    SvaraRadera