2 maj 2011

Amning som yrke

Jag är inte bara bloggskrivare. Jag är också mamma, marsvinsägare och Länssamordnare i Amningshjälpen Jämtland. Som sistnämnda har jag blivit tillfrågad att ha åsikter kring en personalutbildning i ämnet amning. Det är en knepig sak kan jag känna. Inte att bli tillfrågad kring amning, för även om det alltid går att lära sig mer tror jag mig kunna lite mer än många andra. Det är väl bara det. Att personal som arbetar med små barn hela dagarna inte är "många andra". Det känns onekligen otäckt att klampa in på andras yrkesområde i ett ämne man "bara" är intresserad av. Detta trots att jag längst bak vet att jag kan saker de inte kan, av den enkla anledningen att det är till mig, oss hjälpmammor, som mammorna ringer när stödet från vården sviker. Så jag ser den andra sidan, den de inte ser. Ändå oroar jag mig för att riskera skriva någon på näsan.

Skriver på nästan är nästan vad Miranda Kerr gör när hon lägger ut, vad andra anser, provocerande amningsbilder. Och på bilderna framgår att man kan amma även i högklackat. Jag kan bara hålla med henne. Det är något som ändå har gått snett när bilder på kvinnor i trånga bikinis går bra att visa men inte en fullt påklädd som ammar.
Hur kan det komma sig att amning chockar så frågar vi oss. Konstigt är det ändå inte. Det som inte syns det finns inte. Och syns det ändå faller det utanför normen. Och allt som faller utanför normen är sådant vi förskräcks över. Även hästar gör så, varför exempelvis ljusfärgade hästar oftare blir mobbade än de mörkfärgade. Eftersom ljusfärgade är mer ovanliga. Så, där är vi faktiskt inte smartare än en häst. Även om de är rätt smarta djur när det kommer till kritan. Men några datorer eller bilar har de inte, så man tycker ändå man kunde förvänta sig lite mer av sina medmänniskor.

Hands off-tekniken tänkte jag föreslå. För utbildningen alltså. Och kanske berätta det vi hör kring de olika yrkeskategorierna och försöka göra det utan att skuldbelägga.
Hands off innebär att man visar mamman det man behöver visa henne kring amningen med ett tygbröst och en docka istället för att lägga sig i och vara där och peta på barnet eller till och med hennes bröst. Det händer, alltför ofta trots att det av många uppfattas som över gränsen för den egna integriteten.

Jag blir i alla fall glad när jag ser en positiv artikel om amning. Den är, i sammanhanget, positiv när en kändis visar upp amning. För amningens plats i samhället behöver stärkas så att de som vill amma och amma offentligt har möjlighet att göra det. Det är nämligen betydligt lättare att fullfölja den amning man vill om man kan mata bebisen så ofta som bebisen vill bli matad. Vissa bebisar tycker nämligen att var 5:e minut är rätt lagom under vissa perioder och då är det så och inget man kan planera.
Det är egentligen inget annat än diskriminering att hindra ammande mammor från att gå på stan och shoppa. Och det är rent dumdristigt eftersom åtminstone nyblivna mammor säkert ofta har något de behöver. Hindrar man offentlig amning kommer man även hindra inkomsterna från dem som ammar.

För hur det än är så är det pengar som styr.

Tygbröst kan även lastas på brandbilar för att komma till hjälp
när en diamant behöver räddas ur havet.

1 kommentar:

  1. Hej Ingrid. Klokt skrivet och tack för din kommentar senast. Man känner sig lite uppgiven när man sitter där med sjuka barn och själv är helt slut.

    SvaraRadera