5 maj 2011

Alkohol och amning

Aftonbladet har en artikel om en mamma som ammar sitt barn på krogen efter att ha tagit ett glas vin. Hon nekas sedan ytterligare alkoholinköp med motiveringen att man inte serverar alkohol till ammande kvinnor. Kvinnan hänvisar då, enligt artikeln, till Livsmedelsverket och hävdar att man visst kan dricka ett par glas vin i veckan när man ammar.
När Aftonbladet senare konfronterar den aktuella baren får den anställde inget stöd från överordnad i sitt handlande.

Man kan dividera hur länge som helst om vad som är rätt och fel. Det är ändå värt att påpeka att man fortfarande inte säkert vet huruvida det påverkar barnet eller inte. Det vore en tämligen oetisk forskning att låta mammor dricka vin och amma för att se om någon blir skadad.

Det är också värt att påpeka att man inte heller vet, från fall till fall, hur mamman påverkas av alkoholintaget. Jag kan bara tala för mig själv där två glas vin på en kväll är tillräckligt för att jag ska bli påverkad. Och i det läget ska man inte ta hand om barn. Det är nämligen något man ofta glömmer i diskussionerna kring alkohol och amning och där finns en övre gräns. Och där är forskningen enig; man påverkas av alkohol. Det är en förgiftningssituation där nervsystemet påverkas och omdömet minskar med ökat intag. Dessa symtom är de som ligger till grund för att man inte får köra bil efter två glas vin.
Att sköta barn är däremot lagligt eftersom man då inte riskerar att köra ihjäl någon annan.

Det är sant att ett barn som ammas efter att mamman druckit ett glas vin inte får i sig speciellt mycket alkohol. Men det är inte vad frågan handlar om. Dessutom tror jag inte någon faktiskt skulle ge ett litet barn ens en droppe vin, även om droppen inte innehåller någon betydande mängd alkohol, för principens skull. Men maskerad som bröstmjölk så går det lättare.

Jag är själv inte nykterist på något sätt men vill ändå passa på och säga att det finns numer en hel del bra alkoholfria alternativ. För ibland behöver man få sätta lite guldkant på tillvaron och man gör inte heller någon glad över att sitta och offra sig för någon amnings skull.
Drick! Men tänk på vad som är i glaset, för vad det än är så hamnar det i brösten!

Bilden man inte kan lägga ut på facebook.

5 kommentarer:

  1. Det här med amning och alkohol har slagit lite fel, om du frågar mig. Hamnade i en liten diskussion angånde just det. I det fallet hade föräldrarna tolkat rekomendationen som att det är helt ofarligt att amma och dricka alkohol. Det enda som kunde vara farligt var om mamman drack så mycket att hon inte kunde hålla i barnet. Alkoholintaget var inte ett dugg farligt. Enligt dessa föräldrar. Eftersom samma föräldrar har fruktansvärt svårt för cigaretter och cigarettrök kunde inte jag låta bli att retas lite. Som dom tolkade rekomendationen var det ytterst lite alkohol som gick ut i bröstmjölken. Med den slutsatsen tyckte jag att det borde vara helt ofarligt att röka och amma. Borde vara minimalt som går ut i bröstmjölken. Då blev föräldrarna tysta. Man kan säga att diskussionen var över där. Det var bara ett föräldrapars tolkning av rekomendationerna. Hur många fler är det som tolkar det så? Jag blir mörkrädd.
    Som du så rätt påpekade, det finns andra alternativ att sätta lite guldklant på tillvaron. För guldkant ska man sätta, lite här och där.

    SvaraRadera
  2. Något jag brukar använda mig av i dessa diskussioner eller då jag pratar amning på Mvc är citat: Ja just ja, när man fött sitt barn så kan man ju dricka vin igen.............hur mycke kan man dricka egentligen?? Frågan ställdes till banmorskan på föräldrautbildningen och hon svarar citat: Du kan dricka precis lika mycke som du skulle ställa fram åt barnvakten!!

    R I D Å

    SvaraRadera
  3. ÄlgEva: Visst är det så. Jag tror det handlar om att tänka ett steg längre. Och att det är så lätt att som Rödluvan -plocka bara en blomma till.

    Anonym: Huvudet på spiken där!

    SvaraRadera
  4. Min pappa gav oss ölslattar då vi var bebisar, försökte göra likadant med min äldsta...

    Anonym: Gillar!

    SvaraRadera
  5. Anonym: Då är nog amning efter intag av ett glas vin att föredra. En "ölslatt" innehåller förmodligen mer alkohol.
    Dessutom kan jag misstänka att socialtjänsten också skulle föredra amningen där.

    SvaraRadera