7 september 2011

Om förskolor som inte fungerar

Måste man fortsätta kriga?
Jag blev så besviken när jag läste ett gammalt nummer av Vi Föräldrar. De har en sida med ”Tips från förskolelärarna” där de har frågat två ”erfarna” förskolelärare om vilka tips de kan ge till föräldrar. ”Ok”, tänker man, ”här kan finnas något matnyttigt!”
Och vad finner man? Jo, en hoper pekpinnar, förmaningar och påhopp! Som ”märk barnens kläder” och ”ljug inte om ögoninfektioner för vi ser igenom det”, ”kom på utsatt tid för barnen blir så besvikna annars”, ”stanna inte i samband med hämtning och lämning för de andra barnen blir så ledsna när de påminns om sin mamma och pappa”.
Jag sitter med tidningen i handen och bara gapar!!! Ingenstans finns något tips som inte också innehåller ett subtilt missnöje kring föräldrarna.

Jag skulle, som erfaren förskoleförälder, vilja ge förskolepersonal lite tips:
1.      Titta ut ur boxen ni lever i, där hittar ni en värld som vi föräldrar inte alltid styr över. Vi har chefer som flåsar oss i nacken, lån att betala av och begynnande magsår av att försöka vara alla till lags redan. Och i alla ingår även ni förskolelärare men eftersom ni inte är ensamma på jorden delar ni den platsen med barnet, barnets mor- och farföräldrar, jobbet och det dåliga samvetet.
2.      Vi ljuger inte om ögoninfektioner! Många av oss har inte en medicinsk utbildning (vilket jag fascineras över hur många förskolelärare anser att de har!) och vi kan inte göra medicinska bedömningar. Ibland rinner barnets ögon och på en halvtimme till en timmes morgonstress är det jäkligt lätt att inte hinna förstå att det är en hemsk ögoninfektion. Återigen, vi drivs av ett krav från jobbet och från samhället att ta oss till jobbet, oavsett, och det väger också in i våra beslut. Att lämna in sjuka barn för att djävlas med er hinner vi inte ens fundera över när vi, svettiga av stress, försöker klä på en bläckfiskeliknande unge på morgonen. Känna feber är lika dumdristigt som att lägga handen på plattan för att se omden är på eftersom barn i den situationen alltid har en förhöjd kroppstemperatur.
3.      Vi ignorerar inte behovet av kläder till barnen. Men, liksom ni inte har förståelse för vår situation (trots att det borde ingå i era arbetsuppgifter som serviceinrättning) så kan inte vi heller alltid sätta oss in i er vardag. Om vi dessutom inte ens får spendera tid på er arbetsplats kommer vi få än mindre möjlighet till det. Mitt förslag är därför; be att få ärva barnens kläder istället och lägg upp ett lager så har ni! Problem är till för att lösas, inte gnälla över! Eller starta en dagisblogg för inbjudna läsare där vi kan ta del av hur barnets dag ser ut. Det kan låta sanslöst i era ögon men jag tror ändå att ni lika lite kan föreställa er hur barnets tid ser ut hemma som vi kan veta hur barnet har det på förskolan.
4.      Vi kan märka kläder men många gånger saknar vi tiden. Gör som restaurangerna istället, sätt upp en skylt med ”Vi tar inte ansvar för personliga tillhörigheter” för det gör ni ju ändå inte. Tappar ni bort märkta kläder får man ändå inte tillbaka dem, ingen ersättning heller. Så varför ska vi sitta och kämpa för er när ni inte gör det för oss?
5.      Glöm inte att det är NI som är servicepersonalen och VI som är beställarna! Jag ger service när jag är på jobbet, för det får jag betalt för och det är vad mina beställare förväntar sig av mig. Gnälla får jag göra hemma, på fritiden!
6.      Så slutligen; tack för att vi får lämna våra barn hos er. Jag tror ändå majoriteten av oss gärna skulle välja andra livsalternativ om vi kunde. Så vi önskar lika mycket som ni att ni skulle vara överflödiga i samhället. Tack och hej!


/Skrivet i affekt.


På bilden, ett barn som blivit fotad ofta.
Gissa vad hon leker?

ps detta gäller inte vår förskola, vilket jag är väldigt glad över!  ds

5 kommentarer:

  1. Så kloka ord! För det är ju verkligen sådär det är! Jag tror faktiskt inte att förskole- personalen tänker på det där att vi faktiskt betalar dyra kronor för deras service, att de ska ju faktiskt göra allt det där, och även mer därtill! Men vi föräldrar har så goda hjärtan, stora samveten, och ihåliga plånböcker att vi skulle äta brödsmulor ur deras händer om de beordrade oss, just för att vi har inget annat val. De ser ju helst att vi ska hämta barnen så tidigt som möjligt på fredagar för att "fröken måste ju få göra helg någon gång", ha rentvättade galonkläder helst varje dag så de ska slippa tampas med de där leriga från uteleken igår då det regnade så hemskt, märkta kläder så de ska slippa behöva leta i ryggsäckarna efter extrakläder, för om det bara står barnens namn i byxorna som Olle kissat ned sig i så kan de hänga i torkskåpet. Allt som ligger där nere i ryggsäcken som extrakläder eller annat det finns inte, för de orkar aldrig leta där nere. De vill helst att allt ska ligga prydligt vikt på hyllan med barnens namn i stora bokstäver märkta på. Jag är obeskrivligt tacksam över att dessa människor finns, att de kan ansvara för mina barn medans jag kämpar med svetten i pannan för att få lön till mat på bordet, men hade jag fått välja så hade iallafall min dröm varit att få vara hemma mer med mina barn, stressa mkt mindre och kunna köpa de där dyraste "dagisfröken-anpassade" kläderna så de inte ska behöva slita ut handleder eller rygg när de ska hjälpa barnen på med dem. Jag tycker att de ska vara tacksamma, tacksam för att få ha ansvar för just mitt barn hela dagen, tacksam över att få alla dessa kvalitetstimmar med mitt barn som jag helst av allt vill ha själv, de får se denne utvecklas och lära sig saker och uppfostra mitt barn...mer än jag. Så de borde tacka mig när vi kommer på morgonen med våra lågbudget overaller och omärkta strumpor, tack för att just din unika individ till barn kommer och är hos just oss idag, och att vi får ta del av dennes fantasifulla lek, tills du arbetat färdigt i lugn och ro, och kan hämta nöjd trygg och belåten med tillvaron.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren och lika kloka ord tillbaka!

    SvaraRadera
  3. oj! nu går ju mitt barn på en norsk barnehage, men det är väl ändå ganska likt. (jag har jobbat på dagis i sverige och vet att skillnader finns, men grunden är väldigt lik). Jag upplever det helt annorlunda! Mitt barn älskar barnehagen, och det gör jag också. Det samma gäller de flesta av mina vänner. De vill jobba, och de och barnen trivs med barnehage/förskola. Jag var på föräldrarmöte igår, och konstaterade att alla föräldrar verkar nöjda, men att det finns ett gemensamt missnöje hos föräldrar och barn över för dålig ekonomi som går ut över innköp av nya böcker och frukt. Jag känner inte alls igen din beskrivning, utan tänker att ni måste ha haft oturen att ha era barn på en försola med omotiverad personal och dålig ledning. Det är ju mycket tråkigt såklart, men jag tror inte man kan dra alla förskolor över en kam. Byt förskola om ni kan. Ta upp det med ledningen om inte. Hoppas i alla fall det ordnar sig! kram

    SvaraRadera
  4. Jag känner att jag vill slå ett slag för förstålse och respekt åt bägge håll toppat med lite förlåtelse vid behov, till de som skrivit de "tipsen".

    Förståelse för att föräldrar inte lyckas märka vartenda plagg och förståelse för att personalen inte kan garantera att alla små strumpor kommer tillbaka till sin rättmätiga ägare, osv och respekt för att alla gör så gott de kan utifrån den situation de är i och förlåtelse de gånger det inte blev riktigt bra, trots att alla gjorde så gott de kunde...

    SvaraRadera
  5. Ellen: Omotiverad personal kan det nog ha varit som skrev artikeln. Det låter vettigt.

    Metamorphosis: Jag känner detsamma!

    SvaraRadera