6 september 2011

HURRA!! (och lite annat)

Jag har kommit med på kursen "Amning och bröstmjölk" 7,5 p. Jag stod som reserv och har därför inte fått svar förrän nu på att jag kommer in.
Men det känns otroligt roligt! Jag hoppas bara jag kan lyckas driva detta i land med min egen amningskurs som jag ska hålla i höst, ordförandeskapet i Amningshjälpen, barn och familj osv.
Nervpirret nu är om jag ska lyckas få ledigt från jobbet så jag kan åka på kurstillfällena. Håll tummarna för mig!


Gårdagens fotograferingar. Man ska aldrig slänga något för
ett tu tre så får man användning av gamla amningsnappar och
amningssnäckor i en kurs man ska hålla. Jag fick leta ett tag
efter snäckorna men till slut hittade jag dem bland flasknapparna.

Och så vill jag passa på att delge er en diskussion vi har haft på Helpmammalistan (Amningshjälpens mailinglista för aktiva medlemmar) om att återuppta mjölkproduktion. Jag brukar, i mina samtal med mammor som är färdiga att ge upp sin amning, berätta om möjligheten att lägga ner amningen en dag eller två och känna efter hur det känns. Ibland kan det vara vad som behövs för att man ska hitta orken igen, att ta en paus. Många vet inte om möjligheterna som ammande bröst ger -att kunna ta en paus och så börja igen.
I och med detta kom diskussionen om att amma efter längre uppehåll upp samt amning utan tidigare amningserfarenhet. Karleen Gribble har forskat mycket kring detta fenomen -relaktation. Och hon menar, i sina forskningsresultat, att det visst är värt att försöka. Det finns exempel på kvinnor som har nått full produktion med att exempelvis amma ett adoptivbarn.
Jag ska kasta in en brasklapp att det är från fall till fall. För en del går det bra för andra får man produktion men kanske inte så mycket som barnet kräver. Jag tycker ändå man kan se till det positiva -att det går att få produktion! Resten kan man lösa längs vägen för vi får inte glömma att amning är så mycket mer än bara mat. Det är att bli hörd, det är närhet, det är enkelhet på natten, tröst på dagen.

Och för den som vill amma och har svårt att komma upp i produktion har jag fått ta del av en annan mammas erfarenheter, nämligen att använda ett tillmatningsset.
Jag är fullständigt ening med denna mamma att bruket av tillmatningsset är underanvänt. Frågan är om vårdpersonal ens känner till att det finns. Setet fungerar kortfattat genom att man fyller behållaren med bröstmjölk eller modersmjölksersättning, för barnet till bröstet och låter hen ta tag och för sedan in en av sonderna i barnets mun. Barnet kan nu amma i sig innehållet i behållaren.

Bild från Medela.se
Det var allt från mig idag! Ha det gott allihop!!

2 kommentarer:

  1. Såna där plastgrejer fick jag ha till dottern när hon föddes. Hon hade jättesvårt för att ta bröstet men med hjälp av dom gick det så småningom. I början var våra ätstunder ett helvete ska jag säga för hon gallskrek och ville inte låta sig ammas alls. I själva verket ville hon inte va i famnen eller ha ögonkontakt heller. Hon har ju autism och jag kände nog på mig att envishet och ihärdighet var det enda som funkade. Jag vet inte om jag var för envis, jag borde kanske ha gett mig för att vi inte skulle behöva ha dessa krig utan kunna ha en lugn och fin stund från början i stället. Men det gick till slut och vi fick en oerhört bra kontakt. Speciellt tysta, lugna nätter som vi satt alldeles ensamma i vardagsrumssoffan och bara njöt av varandra.
    Ja.... det var bara lite filosoferande om hur jag har haft det.... :-)

    SvaraRadera
  2. Vilka bra erfarenheter att få ta del av! Jag har personligen funderat kring amning av barn med npf och skulle gärna velat se hur situationen kring amningsproblem ser ut för dessa barn. Jag upplever att dessa barn är mer svårammade men man skulle vilja veta mer.
    Härlig historia! Fortsätt berätta den tycker jag!

    SvaraRadera