4 april 2011

Riksträff

Årets Riksträff med Amningshjälpen är till ända, folket har vänt hemmåt med packning, barn och nya amningskunskaper.

Det är inte helt fel att få ge sig iväg i början av april från värsta snöovädret i norr för att landa i begynnande vår i Rimforsa. Även om det var lite småkyligt när vi kom så tog värmen ordentligt fart till dagen efter. Inte för att jag tror de stora barnen hade varit mindre ute bara för det, men värme är alltid trevligt.

Föreläsningar blev det såklart. Nu kan man inte vara med på heltid när man dragit med sin 1-åring och det dessutom blir en konstituerande möte mitt i alltihop så några fullständiga recensioner är svåra att få till.

Först ut var Lars Å Hanson (barnläkare och immunolog bla), som pratade om hur viktig bröstmjölken är för barnets immunförsvar. Det var inte helt fel att tillbringa delar av föreläsningen bredvid en kollega då och nicka lite halvt instämmande till alla neutrofiler och interferoner som togs upp. Någonstans där bak skramlar nog kunskaperna ändå.
Vikten av råmjölk och bröstmjölk är något som inte nog kan understrykas under femte året på Veterinärhögskolan då vi framför allt lär oss om nötkreatur. Så varenda distriktare värt namnet i landet vet på sina fem fingrar vad som händer om man slarvar med råmjölken till kalvarna. Och jag vet inte en bonde på mitt distrikt som inte kan intyga hur fina i pälsen och välgödda kalvar blir när de får dia helmjölk från en ko jämfört med dem som får uppblött pulver ur hink. Då är det ändå pulver från mjölkproducenter som till största del liknar deras egna mammor! Tänk vad vi friskt och hurtigt går med på att ge våra barn!!! Inte klokt egentligen.

Lånad bild, men verkligheten är densamma för de flesta av
samma djurslag.












Föresläsaren i egen hög person.
Xana de Silva tog upp vikten av att en god amningsstart börjar långt innan barnet tar bröstet. Det börjar redan med tankar kring amning under graviditeten och ännu en gång fick vi höra hur många upplever amningsutbildningen under graviditeten som bristfällig. Som att får människor att ta körkort genom att ge dem en bil blir det ju om man plötsligt får en bebis på bröstet och inte har en aning riktigt om vad som är tänkt att ske härnäst.
När vi skulle få lära oss om vikten av en så optimal förlossning som möjligt för att få en lugn och bra start med amningen efter hade min 1åring fått nog. Men nog låter det rimligt att saker och ting måste bli lättare om man inte har en traumatisk förlossning i bagaget när man står där helt utelämnad med en skör och totalt beroende varelse i sin famn.

När det var dags för Lina Palmérs föreläsning hade H lekt klart i föreläsningssalen och föredrog barnrummet en bit bort istället. Så den fick jag vackert hoppa över. "Men jag hoppas så den blev bra, för de sa den att den var."

En Riksträff är ju ingen Riksträff utan underhållning så middag och musik blev det också.

Musikanten har fått ett nytt fan. Lilla H var helt begaistrad
under hela showen. Jag fick lite pikar om att köpa ett dragspel
men jag tror faktiskt jag avstår från det och fortsätter gala på
Imse Vimse spindel istället. Det brukar duga rätt bra.


 
Breakdance a la H.


Förutom amningsföreläsningar kan den som vill även passa på att klämma och känna på sjalar och andra bärdon då dessa har en tendens att vara frekvent förekommande på Riksträffarna numer. Jag tror nog det var minst lika mycket utbyte av sjalkunskaper som det var av amningskunskaper under helgen.
Själv går jag i laptops-köptankar så jag valde att antasta alla med något som kunde liknas vid en laptop. Himlans bra att kunna fråga folk som redan har en. Att man sen misstar en Ipad för en laptop får väl räknas in i felmarginalerna. Sånt händer när man inte längre är femton. Jo, jag vet, där var ett par personer äldre än mig som kunde mer teknik än jag hört talas om men då har den ena själv tonåringar och den andra är civilingenjör och jobbar med datorer så det tycker jag är fusk!

Tur är att alla vägar inte bär till Rom så någonstans på kvällskvisten kom vi hem till snön igen. Att det är utmattande med Riksträffar råder det dock ingen tvekan om.

















Ansvarige och superduktige i egen hög person:
Riksträffsanordnaren "Helena på kontoret"!

3 kommentarer:

  1. Härligt att få ta del av din sammanfattning! Lycka till med ditt teknikköp, vad du än väljer...
    :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Ingrid! Jag har hittat din blogg. Fråga mig inte hur det gick till, men nu är jag här i alla fall. Kul att träffa dig på riksträffen.

    SvaraRadera