20 juni 2010

MMF

Skam den som ger sig!

Sedan jag började med tårtor och först fick höra om MMF har jag försökt göra den men aldrig riktigt lyckats. Jag kan fortfarande inte påstå att det blev så enkelt som många vill påstå men att den blev bättre än den varit hittills kan jag iaf gå i god för. Ska jag vara helt ärlig så tror jag att många skriver att den är så fantastiskt bra av rent grupptryck för att alla andra skriver det. Länge har jag låtit bli helt att skriva om mina försök eftersom jag inte klarar av att ljuga ens på ett nätforum.

MMF används för att täcka en tårta och kan användas istället för marsipan eller sugarpaste. Den är populär då den är angenäm i smaken och går att lägga direkt ovanpå grädde (vilket det inte går att göra med sugarpaste). Själv tycker jag sockermassan ska harmoniera med innehållet. Till dess nackdelar är att den oftast blir som ett enda stort vältuggat tuggummi när jag gör den. Så det var en glädje nu när den inte blev fullt lika seg utan faktiskt, med viss ansträngning, gick att kavla. Men det är ett trevligt sätt att kunna involvera en eventuellt starkare partner eller vän in i tårtkonstens värld.

Mången recept har jag provat och denna gång blev det en anpassning som lyder som följer;
500 g marschmallows*
3,3 tsk vatten
5 tsk cocosfett
1,6 tsk citron
ca 900 g florsocker siktat två gånger
*Dessa ska vara mjuka och relativt färska! Själv använde jag eldorados BBQ Marschmallows

Lägg marschmallows i en ungssäker form. Häll på vatten, cocosfett och citron. Kör ca 30 s i micron, ta ut, rör i massan, kör 30 s till i micron, rör... osv tills massan går att röra ut fullständigt. Tar ungefär 2 minuter totaltid i micron. Smörj en form med cocosfett och häll massan i den tillsammans med en mindre mängd florsocker. Rör hastigt in florsockret i massan för att få massan mer hanterlig. Häll därefter över massan på resten av florsockret och knåda ihop till en deg. Degen ska vara i konsistens som en bröddeg. Dvs viss stuns men inte hård. Knåda inte in för mycket florsocker!

Plasta in massan i dubbla lager plastfolie och lägg i plastpåse över natten.

Dagen efter är massan klar att användas. Är den hård att knåda och/eller kavla kan den köras i micron ca 15-20 s då den mjuknar och blir lättare att arbeta med. Blir massan alldeles för seg bör du använda mindre florsocker nästa gång och tvärtom om massan blir alldeles för lös och kletig.

Idag var det en doptårta fylld med rabarber- och jordgubbsmousse som fick kläs med mmf.

http://www.kageportalen.dk/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar