26 mars 2011

Den oändliga historien

För 2½ år sedan hade jag två tvååringar, en femåring och två sexåringar. Efter att lärararna till sexåringarna en dag delgett exakt hur viktigt det är att skolbarn får sitta en stund varje dag, i lugn och ro, för att träna läsning beslöt jag mig att skriva upp vad som händer under en dag för att se var vi kunde få till detta. Läxläsning bör tydligen ske i hemmamiljö nämligen istället för, som jag tyst försökte föreslå, under de fyra fritidstimmarna de hade varje dag.

Jag ger dig
-En dag i en fembarnsmammas liv!
I rollerna:
E = den pigga påhittiga sexåringen
J = den snälla, temperamentsfulla sexåringen
Em = den påhittiga, förutsägslösa femåringen
M1 = tvååringen med humör
M2 = den lugna, men ändock fysiskt starka, tvååringen

02.00 M1 vaknar av sin hosta
02.30 M1 vaknar, gnyr och är orolig
05.30 M1 vaknar
06.30 Ber E, J och Em att leka lite tystare och går och lägger mig igen.
07.30 M2 vaknar och kliver upp.
08.00 Frukost och medicineringar
09.10 Dukar av bordet, plockar ur diskmaskinen, plockar i diskmaskinen
09.20 M2 gallskriker efter att ha blivit biten av M1
09.28 Em gallskriker och anser sig orättvist behandlad
09.35 Plockar i diskmaskinen igen, lyssnar på kivet mellan M1 och M2
09.36 Em skriker igen och M2 hänger i byxbenet och gnäller
09.52 Konflikten löst, plockar i diskmaskinen
09.55 M1 har bajsat ner sig, duschning av barn, hör hur E är osams med någon...
10.00 Fortsätter blöjbytet
10.01 M2 kommer och vill ha uppmärksamhet
10.08 Säger åt storbarnen att gå ut en sväng
10.09 Inser att Em har gått och gömt sig för att slippa gå ut
10.10 M2 har tagit av sig blöjan själv
10.11 Plockar i diskmaskinen och sätter igång den
10.13 Ignorerar bråket och torkar av bordet
10.20 Förmiddagsfika framdukat
10.25 Två nöjda 2-åringar!
10.28 M2 kissar på golvet
10.30 Alla sätter sig och vilar framför TV:n, inser att jag fortfarande går i mjukisbyxor
10.35 Får ångest över tvätten och går ner i tvättstugan
10.45 Hör ett vrål från övervåningen och M1 gnäller
10.48 Går upp igen och sätter M1 i sele på ryggen och skickar ut storbarnen, som faktiskt går ut den här gången
10.59 Inser att det är dags för lunch
11.40 Lunchen klar med oombedd hjälp av M2. Em gömmer sig fortfarande. M2 får på sig en blöja och byxa.
11.41 Sätter tvååringarna vid bordet och letar rätt på Em
12.10 Dricka uthälld, M2 har bajsat, M1 springer iväg med två köttbullar i näven.
12.11 E o J har försvunnit ur sikte utomhus.
12.13 Byter på M2, torkar av honom och M1, säger åt Em att tvätta sig.
12.15 Em springer iväg för att slippa tvätta sig.
12.20 Ropar in E o J, som är på baksidan nere i skogen.
12.30 Serverar mat till E och J och säger åt Em att tvätta sig.
12.32 M2 skriker på M1
12.37 Sätter mig och leker med M1 och M2 för att de ska lugna sig.
12.39 E och J avbryter lunchen då de hellre leker med mamma, M1 och M2 än äter
12.40 Lunchen återupptas
12.52 E, J och Em leker med M2 och M1. Passar på att duka av bordet.
12.54 Plockar ur diskmaskinen för att få plats med lunchdisken.
13.00 Sätter igång diskmaskinen.
13.01 Tar en kopp kaffe och känner av mattheten. Sätter mig en stund vid dator för att återhämta mig.
13.22 M2 skriker
13.23 Påbörjar läggning av M1 och M2
13.34 M2 skriker
13.36 M1 ropar åt M2 att vara tyst.
13.36 Går in i sängkammaren och M2 skriker ännu mer, försöker lugna honom
14.01 Sätter M2 i soffan istället.
14.03 M1 ropar och vill komma upp.
14.05 Börjar plocka.
14.09 Går ner i tvättstugan.
14.39 Tar upp två backar tvätt och börjar vika.
14.42 Em och kommer och frågar efter papper.
14.45 Plockar ner papper och kritor
14.46 M2 vill också rita
14.48 M1 vill också rita
14.54 M1 börjar kasta alla kritor på golvet under vilda tjut.
14.55 M2 tar efter M1
15.00 Ger upp och lyfter ner M1 och M2 efter att ha försökt locka dem att rita på papper istället.
15.02 Upptäcker att den enda som sitter vid pysselbordet är jag själv.
15.03 Hittar storbarnen på J´s rum och ber dem komma och plocka upp kritorna.
15.20 Plockar undan kritorna själv.
15.22 Inser att det är dags för mellis
15.27 Alla barn samlade vid bordet igen.
15.42 Både fruktstund och mjölk är slut.
15.58 Fortsätter vika tvätt.
15.59 Inser att ca 1/5 av tvätten har blivit nersmutsad igen av resterna M2 lyckats smuggla med sig från melliset.
16.01 M1 och M2 slåss.
16.03 Inser att storbarnen är väldigt tysta.
16.04 Hittar en mindre sjö på golvet i det redan vattenskadade badrummet
16.08 Har torkat färdigt samt lyft ut tvååringarna från badrummet säkert fem gånger per barn.
16.09 Tinnitusen gör sig påmind av alla höga ljud.
16.10 Viker klart tvätten och får nästan in den i garderoberna med lite hjälp från barnen.
16.12 Em vill att vi läser en bok.
16.14 M2 sätter sig demonstrativt på boken och blir strax därefter biten av M1.
16.15 Säger åt Em att vi får fortsätta läsa när M1 och M2 har lagt sig.
16.16 Försöker involvera M1, M2 och Em i en lek.
16.19 E och J kommer och tar över leken.
16.20 Em blir arg och argumentation uppstår
16.21 Em vill inte längre argumentera och gallvrålar istället
16.23 Ringer min mamma så Em får prata en stund med henne.
16.24 E och J fortsätter nöjt att leka
16.25 Inser att M1 och M2 har börjat demontera tangentbordet på datorn och lyfter bort dem under stora protester. Börjar trycka tillbaka tangenterna på sina platser medan jag hör hur de går i köksskåpen i jakt på något roligt.
16.26 Inser att jag fortfarande har mjukisbyxor på mig och inte ens vet om jag har borstat håret.
16.27 Börjar städa köket efter M1 och M2´s framfart.
16.28 J vill pyssla. Känner att jag bara inte orkar.
16.29 Sätter på nytt kaffe i hopp om att det ska hjälpa.
16.30 Sitter utslagen i soffan en stund och ignoerar aktivt den färdiga diskmaskinen.
16.37 Kaffet är klart och aromen från den får lusten att komma tillbaka. Funderar över vad J skulle kunna pyssla med.
16.38 M1 har bajsat.
16.40 Hittar telefonen hos E, den har tydligen gått laget runt.
16.42 M1 är bytt och klar.
16.44 M2 bytt och klar. Funderar över J´s pyssel.
16.45 Ser en mjölkpöl och en tom flaska på vardagsrumsgolvet.
16.46 Måste börja tänka på middagen men vill verkligen få igång nya maskiner tvätt först.
16.52 Slinker in på kontoret i källaren för att fixa några paper. Får ångest över att jag inte hunnit med på jobbet.
16.57 Gallskrik på övervåningen.
16.59 Rotar i frysen i jakt på middag, ett par barn har halvhjärtat gått med på att hjälpa till med matlagningen och tycks inte förstå deras mors pedagogiska tanke med att de ska få föräldratid trots allt hushållsarbete som behöver göras.
17.01 M1 halkar i mjölkpölen och ramlar bakåt.
17.02 Tröstar M1 medan M2 torkar upp pölen.
17.04 M2 avbryter utsmetandet av pölen och försöker slicka i sig den istället.
17.05 Stänger av TV:n. Försöker hitta storbarnen eftersom jag verkligen tycker att de borde får lite föräldratid nu.
17.06 Slänger upp M2 i sele på ryggen för att sära på M1 och M2.
17.07 M1 blir vansinnig över att hennes bror och inte hon åker sele.
17.09 M1 i selen istället och M2 gnäller och är arg. Hör hur vattnet på spisen kokar över.
17.15 Äntligen mat på bordet igen.
17.40 Slår på TV:n i hopp om att få göra klart att ta hand om resterna av middagen i fred.
17.41 E kommer till min undsättning och hjälper till med M1 och M2, som slåss i soffan.
17.52 Har fått på mig kläder, disken klar, rensat pappershögen på köksbänken, tagit en kopp kaffe och börjar fundera över nästa veckas planering.
Blir avbruten av Em, som vill berätta en saga, J som vill pyssla och en arbetstelefon som ringer.
18.05 Tänker att nu får det vara nog och plockar fram pyssel till J och frågar om inte E och Em också vill vara med.
18.06 M2 har fått igång Molly DVD:n på högsta volym.
18.07 Sänker volymen och får igång filmen och sitter med dem en stund.
18.08 M1 är trött av allt sitt hostande under natten och blir nerbäddad i soffan.
18.11 Storbarnen har PYSSLAT! Hela köket är fyllt.
18.12 Biter mig i tungan och försöker lugnt ordna upp situationen.
18.15 M2 är dödstrött och gnäller. Bär runt honom.
18.16 Försöker få till någon givande och utvecklande stund med storbarnen medan de pysslar. Sätter på lite musik.
18.20 Tar en kopp kaffe där vid bodet och känner mig nöjd och harmonisk och tänker att ett liv som hemma-mamma inte vore så dumt.
18.35 M2 blir odräglig i sina försök att nå min kaffekopp, sätter händerna i färgburken och jäklas så gott han kan med sina storesyrror.
18.37 Tar ner M1 och M2 till källaren för att hinna med lite tvätt.
18.47 Hör hur M2 har lyckats haka loss barngrinden och tillsammans med sin syster är på väg uppför trappen.
18.48 Berömmer storbarnen över hur fint de pysslar.
18.49 Dags för M1 och M2 att påbörja nattningsrutinerna.
19.40 M1 och M2 är äntligen i säng. Börjar plocka bort pysslat och ber storbarnen att gå och klä om. Tänker att vi kanske kan läsa en bok eller spela ett spel nu när inte M1 och M2 stör.
19.52 Hör hur M1 och M2 kommer knatandes från sina sängar.
19.54 Lägger ner en illvrålandes M2 och en protesterande M1
19.35 M2 tar sig ur sängen som en liten bumerang. Tänker att de får hållas så länge de är lugna. Fortsätter plocka.
19.58 Sätter mig vid TV:n en stund för att hämta kraft.
19.59 J kommer och säger att hon är trött och vill sova. Känner mig som en usel mamma som inte hann göra något med henne och undrar om hon inte vill vara uppe lite extra så vi kan göra något tillsammans.
20.17 M1 och M2 börjar kasta leksaker och skriker förtjust.
20.18 Tar en unge under vardera arm och lägger dem.
20.19 Lägger dem
20.20 Lägger dem
20.21 Känner av stressen inför att behöva lägga dem igen.
20.28 Inser att de har somnat.
20.50 Tittar på klockan och inser att storbarnen måste i säng samt att jag måste vara bra trött som inte har märkt att 20 minuter bara har försvunnit bara sådär.
20.51 Kramar en sovandes J
20.53 Försöker övertyga en hålögd E om tandborstning och sänggående.
20.58 Hittar resterna av barnens kvällsfika som de tydligen hunnit få i sig. Tar disken.
21.01 Vill sätta mig vid TV:n men inser att Em inte har lagt sig.
21.09 Em ligger i sängen. Sätter mig vid TV:n och tänker på kaffe.
21.12 Em vimsar upp och blir lagd igen.
21.18 Em vimsar upp. Tänker att hon kanske är hungrig. Dukar fram åt henne så hon kan komma till ro någon gång.
21.24 Em harmonisk och ligger i sängen.
21.25 Sitter vid TV:n och försöker komma på en bra strategi för att hinna så mycker som möjligt på så kort tid som möjligt.
21.35 Ser hur Em sitter och leker i sängen.
21.42 Hämtar torr tvätt och viker den.
21.55 Ser att Em äntligen har somnat. Vill lägga mig i tid men vill också få något gjort. Dammsuger och struntar i att golvet behöver torkas, fastän gudarna ska veta att det behövs. Funderar över hur ofta andra dammar och torkar alla ytor i sitt hem -jag gör det aldrig. Inser varför begrepp som "vårstädning" finns och finner viss ro i det.
22.07 Sätter mig och kolla mail, skjuter undan ångesten inför jobbet. Tänker att jag fortfarande kan komma i säng i tid och att jag är värd en stund framför datorn.
22.45 Förbannar mig själv för att ha fastnat framför datorn.
22.46 Inser att jag borde ha gjort ett arbetsschema istället, eller julpyntat, eller... och att tvättmaskinerna inte är hängda.
22.47 Beslutar att strunta i tvätten, man kan alltid tvätta om den. Släcker i barnens lekrum och bevittnar bombnedslaget. Datorn plingar hej då.
22.48 Går upp för trappen och kommer på att jag inte alls kan gå och lägga mig.
22.49 Värmer nattvälling till M1 och M2, får på Em en nattblöja, matar djuren, plockar undan kaffekopp, borstar tänder, ger M1 och M2 sin välling, medicinerar M1, stänger av TV:n och önskar att jag vaskat av golvet för det hade varit så mycket trevligare att komma upp till. Tvättar av handfatet så känns det lite lättare iaf.
23.07 Lägger mig och sätter mobilen i laddaren, ligger under täcket med mobilen och planerar morgondagen. Gör en prioriteringslista, tänker på jobbet, kommer på något viktigt jag glömt. Somnar med mobilen i handen...

6 kommentarer:

  1. Underbar läsning med igenkänningsfaktor. Gu'skelov minns jag att inte alla dagar va' så'na...eller va de det, fast man förtränger? :-)
    Skönt att du är tillbaka, saknar dig när du pausar...

    SvaraRadera
  2. Säger som Aliel, skönt att du är tillbaka!
    Tänk att folk har mage att säga att man BARA är hemma med barn!! Känner igen beskrivningen av en vanlig dag. Skrattar, nickar och suckar. Njuter faktiskt av att dessa vanliga dagar är förbi. Nu är det typer andra vanliga dagar som gäller. Som jag fortfarande försöker lära mig hur de fungerar.
    Som sagt, kul att du är tillbaka!

    SvaraRadera
  3. Helt hysteriskt. Tack för redogörelsen! ^^

    SvaraRadera
  4. Ännu en lugn dag hemma med barnen... ;-)

    SvaraRadera
  5. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Väljer att skratta:D Ser dina dagar ut sådär..på riktigt? Eller överdrev du?

    SvaraRadera
  6. Tackar så mycket för kommentarerna. Och jo, det var en helt autentisk dag. Jag stod med ett block och gjorde snabbanteckningar.

    Roligt att vara saknad! Det suger jag åt mig ordentligt. :D

    SvaraRadera