3 februari 2011

Kvinnor med barn är mer sjuka.

Innan man får barn har kvinnor och män samma frekvens sjukfrånvaro rapporterar Aftonbladet. Efter att barnen fötts tar kvinnor större ansvar för hus och hem medan männen går till jobbet fastän de är sjuka sägs vara förklaringen.

Som medicinare måste jag undra var aspekten smittovägar finns i undersökningen. Kan det inte också vara så att kvinnor blir sjuka oftare när de har barn då de oftare är nära barnen än vad männen är? En snorig puss lär vara rätt smittsam har jag hört...

4 kommentarer:

  1. Denna tilltro till statistik alltså!! Eller snarare detta du belyser, att man tar statistiken rakt av som en sanning utan att se till orsakerna.

    Lite samma som att arbetare är sjukare än akademiker, punkt. Inget tillägg om att det skiljer i både möjligheten att vara hemma från jobbet om man är sjuk eller skilnader i möjligheten att jobba fastäm man är lite smårisig....

    SvaraRadera
  2. Dessutom var detta en tvärvetenskaplig undersökning!

    SvaraRadera
  3. Jag låter dessutom lilltjejen ofta dricka ur mitt glas eller matar lite med mina bestick och inser först när någon av oss insjuknar hur dumt det egentligen är. Helt plötsligt är hon förkynd och lös i magen, och det känns inte alls särskilt bra att hon fick dricka ur mitt vattenglas kvällen innan. Huvva ... Jag bara väntar på att jag ska bli sjuk nu. Och så har jag inte kunnat låta bli att pussa på hennes kinder, fastän hon gärna torkar ut snoret med tröjärmen där.

    SvaraRadera
  4. Cecilia: Ja. :) Och ibland gör man det man måste göra i situationen. <3
    Man kan ju inte tänka på allt hela tiden.

    SvaraRadera