20 februari 2011

Fortsätter att kämpa emot sockerbegäret

Näst efter matberoende måste sockerberoende vara värst att drabbas av eftersom det finns överallt omkring en. Och det är knappast någon som tittar snett om man äter det mitt i veckan och mitt på dagen heller. Så länge det är inom normala gränser som en kaka eller sockerbit till kaffet, marmelad på frukostmackan eller en glass en varm sommardag. Så förrädiskt utplacerat vart man än går och istoppat matprodukter man aldrig kunnat ana. Det är en svår konst att försöka låta bli.

Jag har haft något av ett sjukuppehåll i bloggen efter att vi drabbades av en influensaliknande förkylning. När man just skiftat sin kost till mer hälsosam och sjukdomsförebyggande känns det naturligtvis extra nesligt att behöva bli sjuk. Men man får acceptera att även om mycket kan göras med kost så kommer vi alltid leva sida vid sida med virus, bakterier och andra infektionsämnen.
Trots detta finns en hel del studier som visar att motståndskraften, eller immunsystemet, jobbar bättre när man får i sig vissa nödvändiga näringsämnen. Andra ämnen kan lindra den inflammation, som virus och bakterier ger upphov till.

Just nu försöker jag bekämpa mitt sockerberoende med smoothies. Det fungerar hyffsat faktiskt. Så länge man har tiden att göra smoothies ska sägas. Det finns socker i bär och frukt också, det är dock ett annat sorts socker än det man vanligen hittar i muffins. Molekylerna ser olika ut och tänker man på molekyler som pusselbitar så förstår man varför vissa molekyler är farligare än andra. Eftersom de passar på ställen som ger dåliga följdreaktioner.
Lite grann hoppas jag att visualisering ska kunna hjälpa till att motstå sockerbegäret också. Att se de där hemska sackarosmolekylerna framför sig och istället välja de snällare fruktosmolekylerna.

Man kan förståss undra vad man gör med en hobby som tårtbakeri när man lider av sockerberoende. Det är lite dömt att misslyckas egentligen. Ibland önskar jag att jag kunde göra en sockerfri tårta. Jag försökte det en gång men den blev inte speciellt populär. Och ska jag vara helt ärlig tyckte inte jag heller att den var god. Istället för att ta bort det dåliga sockret kan man såklart peta dit mer nyttiga saker och ha i bär och frukt istället för sylt. Baka bottnarna på dinkelmjöl har jag också funderat på att prova. Egentligen kanske inte för att få till någon nyttigare tårta för äter man tårta har man oftast något att fira. Och de flesta firar inte varje dag och då kan man gott unna sig något speciellt.
Däri ligger kanske nyckeln i välmående. Att äter man bra mat till vardags så blir den där tårtbiten på festen just vad den ska vara -festlig. För festar man varje dag blir även festen en vardag och inte fullt lika rolig. Dessutom kan man bli sockerberoende och det är ett helsike att bli av med när det blir vardag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar