15 augusti 2012

Rebecca och amningen -en sällsam historia

Jag vill dela med mig av ytterligare en amningshistoria från verkligheten. Denna fantastiska mamma kom till vårt amningsmöte en dag under vårterminen när snön fortfarande låg på marken. Efter en stunds allmänt amningsprat delade hon med sig av sin amningshistoria och sina tankar om hur mycket hon egentligen saknade amningen. Vad svarar man en mamma som slutat amma för ett bra tag sedan när hon frågar om det finns någon chans att börja igen för att hon så gärna skulle vilja? Vad skulle du svara? Och vad skulle du känna i ditt hjärta?

Här är Rebeccas historia:

När jag kom in på sjuksköterskeprogrammet fick jag samtidigt veta att jag väntade vår son. Det hindrade inte mej från att gå en termin och sedan vara hemma ett år. Året gick och jag skulle tillbaka till skolan, för att få göra praktiken i termin 2 var man” tvungen” att har vaccin mot hepatit samt tuberkulos. Jag frågade redan innan om jag fick ta den trotts att jag var gravid, men ”skol” sjuksköterskan tyckte inte att det var nödvändigt utan att jag kunde vänta med det. När sonen var 7 månader (till saken hör att jag helamade till 7 månader och kunde inte i min vildaste fantasi tro att han skulle äta ett helt dagsbehov någon månad senare) ringde jag för att höra om jag skulle ta vaccinet eftersom man var tvungen att ta det ett tag innan. Hon sa då att det ena vaccinet kunde man inte ta om man ammade, men hon sa då att han var så pass gammal så han skulle snart välja bort bröstet själv och inte vilja amma mer. Jag sa då att jag ville fortsätta amma även efter jag börjat skolan igen, och var man ”tvungen” att ta vaccinet?

-Nja..d är man väl inte med man får kanske inte göra praktiken.

 Jag ville verkligen fortsätta studierna, så lagom till skolan började slutade jag amma, (med sorgen i hjärtat) jag slutade tvärt och han var amningsfri efter 3 dagar. Jag frågade även BVC med de skulle kolla upp det och återkomma. (bad om det flera gånger) tiden gick och jag orkade inte ta upp saken igen tänkte att de verkligen skulle tycka att man var född på mars om man ville återuppta amningen igen efter det att vaccinet ”gått ur” efter ungefär 9-10 månader visade sonen intresse för bröstet igen och ville likson suga/leka. Efter ett tag tog han bröstet som om han inte gjort annat, taget fanns i ryggraden och produktionen var igång 1-2 veckor senare. Ha! Att sonen skulle sluta amma av sig själv, mjnaaa…. med lite hjälp så gick det, men vem sa något om att han inte kunde börja om? Ingen! Och här är vi idag jag och min son och vi älskar att amma <3

2 kommentarer:

  1. Hej såg att du hade en webbenkät som tycktes behandla amning och adhd. Är intresserad av ämnet. Går i tankarna att starta en studie. Skulle du kunna skicka resultatet till mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har jag inte resultat ännu då livet tog en påfrestande vändning den hösttermin jag gick kursen. Har dock inte gett upp hoppet om att få tid att sammanställa resultat.

      Radera