25 juli 2011

Husdjursdagen i Alsen

Nästa år tror jag att jag söker semester från mitten av juli och månaden ut. Det har nu blivit tradition att åka på Husdjursdagen i Alsen, ett event som brukar hållas i mitten av juli. Därefter kommer Traktorpulling i Flykälen helgen efter och ytterligare en helg senare är det Storsjöyran. Inte så man längtar efter att ha jourhelg när man kan åka på dessa upplevelser.

Min mobilkamera och uppkoppling har strulat, annars hade jag rapporterat direkt från plats. Men så hipp bloggare är jag alltså inte.

Temat för Husdjursdagen i år var "Skogen":

Det första som möter en är burarna med höns och gäss. Här stannar min fyra och blir gärna kvar. Resten av skocken förflyttar sig snart upp på logen, som man fyllt med kaniner och kycklingar samt diverse föreningar som kan presentera sig.
Däruppe hittade vi honung med emsersmak från Aspås bigård


Därefter faller det sig naturligt att vara mätt på att titta på djur och uppehålla sig på hoppborgen. Det är något med dessa uppblåsbara jättehus som verkligen lockar barn. Jag gissar och antar att det är deras strävan att lära sig saker, och här den motoriska biten, som får dem att frenetiskt springa runt, runt, runt. Det är tur hoppborgar håller även för vuxna eftersom det annars är svårt att få tag på sina barn igen.


Kor är ju ett måste på en Husdjursdag där husdjur betyder "lantbruksdjur". Vad vore det svenska lantbruket utan dessa metanutsläppande varelser. Fascinerande är de iaf och rätt så egensinniga om jag får säga det själv. Jag menar, säg det stora djur som bara accepterar att bli ivägsläpad och satt mitt på en stor äng med massor av okända människor omkring sig. Men samtidigt kan totalvägra att gå ut ur ladugården för att deltaga i det lagstadgade sommarbetet.


En rad olika aktiviteter för barn finns naturligtvis på en familjedag. Här har min fyra, på eget bevåg, satt sig att bli ansiktsmålad. Bilden är tagen just innan hon försvann totalt spårlöst. Ena sekunden satt hon där och den andra var hon som uppslukad av jorden.
Innan högtalarna började skalla ut utropet om "Mamma I" som uppmanas komma till scenen. Och där på scenen står en rakryggad fyra och ser sådär lagomt borttappad och samtidigt lycklig över alla uppmärksamhet ut. Vill man sjunka genom jorden eller tycker man bara precis alla stirrar på en.
Det hela känns inte lättare när barnet, efter att blivit återförd till sin familj, högljutt börjar ropa "Jag är fel barn! Du har tagit fel M!! Du är inte min mamma!"
Det är stunder som dessa som man en ögonblicks av en sekund tänker tanken att släppa det krampaktiga taget man har om barnet, för att denne inte ska göra fler smitningsförsök, be om ursäkt och säga "Hej då!".
SUCK!

Och såhär glad blir man sen när mamma betalat för glass och läsk för att man ska sluta skrika. Bakom står monstertraktorn från Såå Mjölkgård
Efter fem timmar är alla barn utom ett tillräckligt trötta för att gå med på att åka hem och kan tas till bilen. Någon kulinarisk mathändelse hann jag inte med däremot hann mina barn införskaffa sig varsinn motorsågad pall (något som utlovades ges bort men "inte kunde ges till alla barn för så många pallar kommer inte sågas"), tjata till sig läsk och godis (så där fick jag för att jag försökt ta med eget fika och lätta på kostnaderna) samt bli stoppade från att smuggla med sig kycklingar.

En lyckad dag med andra ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar