14 juli 2011

Out and about i Östersund

Någon gång ibland får även en sexbarnsmamma sådana dagar. En dag att gå runt i stan och bara vara tillsammans med en god vän. Utan stress.

På Prästgatan finns ett fint café som ser ut som det är relativt nyöppnat. Jag fastnade för deras fina kaffekoppar i skylfönstret så vi gick in.


Och där hittade vi en kombinerad inredningsbutik och café. Goda bakverk och roliga inredningsprylar i ett! Jag rekommenderar varmt ett besök dit.


Nästa stopp blev restaurangen Sammurai nära busstorget, för lite lunch. Sushi sitter aldrig fel, speciellt inte här uppe där man fick beställa tid minst en månad i förväg för att få sig nylagad sushi, för bara några år sedan. Nu finns det flera sushi-ställen och ett jag kan rekommendera är detta.


Trevlig inredning och nyskapande och vällagad sushi hittar man innanför glasfönstrerna. Prova någon gång!

Därefter kan man droppa in på Teliabutiken för att få gratis sommarsurf när man vill prova på mobilt bredband. Det kändes inte helt fel.


Vill man ha med sig barnen till Östersund rekommenderar jag starkt ett besök till Jamtli Historieland.


Nu ska jag vara sådär mångbarnsmamme-aktig och säga att här är stället du kan släppa lös dina barn på utan att vara orolig. Högt stängsel omger hela museet så även om de springer bort en stund så hittar man igen dem efter ett tag. Inte som förr när det var lågt nog att planka in som tonåring.
Utomhus hittar man autentiska gårdar från förr där skådespelare tar platsen som levande museiföremål för att visa hur det kunde se ut. Vill du ge ditt barn en extra inblick kan du anmäla henom till att bli "Barn för en dag" och hen får då vara med på en av gårdarna som ett av barnen i storfamiljen. Matsäcken packar man lämpligen i en flätad korg och inga moderna föremål som mobiltelefoner eller klockor är tillåtna.

Vill man ge dem en kortare inblick så avgår historietåget varje dag klockan 14.00 från Hackåsgården.


Trivs man bättre inne eller överrsaskas av dåligt väder kan man gå inomhus. Längst ner hittar man den stående och fullständigt barnsäkra utställningen om hur man levde förr. En trappa ovanför finns de mer tillfälliga utställningarna, som varierar över tiden.

Det finns mycket att se i den jämtländska staden med sin egna president. Sådär utifrån mina egna intressen avslutar jag med att rekommendera inredningsbutiken Hamngatan 12 samt Törners café där du kan hitta bakverk gjorda med professionalitet och kärlek.


xxx

3 kommentarer:

  1. Åh... jag får såna barndomsminnen nu. Har faktiskt varit på Jamtli just fast det var typ i slutet av sjutiotalet..haha..kan tänka mig att det är annorlunda nu. Jag minns en länga med gamla hus och möjligen lite gärsgårdar (stavas det så, ser konstigt ut)... men jag minns det i alla fall!
    Sushisugen blir jag. Får nog bli till helgen. :-)

    SvaraRadera
  2. Heja Östersund! Håller helt med i dina tips. Allra bästa sushin tycker jag att Tawi koon på prästgatan (mitt emot arbetsförmedlingen) har. Prästgatan 12 är relativt nyöppnat efter att ha varit stängt något år. Innan dess var det stamhak för mången sjukhusanställd ungefär från att dina första barn föddes Ingrid.... Tyvärr är det inte lika bra nu. Salladsbordet 1/3 av förut och soppstorleken detsamma. :-( Men gott!
    /M

    SvaraRadera
  3. Hm.... blir ju sugen på en semestertripp igen tror jag, fast jag nyss varit ute och åkt. Verkar väldigt kul på det där muséet. Jag gillar såna ställen.
    kram!

    SvaraRadera