2 oktober 2010

Rosa Bandet tider

Nu förs kampen mot bröstcancer igen. Ett rosa band får symbolisera kampen dessa kvinnor för. Även Amningsbloggen tar upp ämnet. En mycket välskriven text om hur amning skyddar mot bröstcancer.

Och i samma anda vill jag passa på att påpeka att välfärdssjukdomar som övervikt och hjärt- och kärlsjukdomar förekommer i mindre omfattning hos de som har blivit ammade.
Häromdagen blev jag intervjuad av ViFöräldrar om man får avstå från att amma. Den frågan representerar för mig de alltmer amningsovänliga vindarna som far i vårt samhälle idag. Det är inte ok att amma utanför huset och gör man det bör man helst sitta undanskymd på en toalett eller liknande. Amningsstatistiken sjunker, allt färre ammar sina barn från start, vid fyra månader och vid sex månader. Såklart, för vem vill sitta hemma eller på en toalett? Jag kan inte se det på annat sätt än att det är ytterligare ett sätt att förtrycka kvinnor. "Välj mellan ditt barns väl och din egen frihet!"

Naturligtvis är frågan kring den sjunkande statistiken multifaktorell, många orsaker väger in. Amning är en fråga som upprör heter det ibland. Men det är också en fråga som rör folkhälsan, jämlikheten och de röstlösa -barnen.

Mediadrevet har ropat amningsfanatiker så till den grad att få längre vågar försvara amningen. Inte ens Amningshjälpen vågar gå i bräschen längre.
Jag skulle nog kunna kallas femtekolonnare, som flaskmatat mina barn i tid och otid och inte ens pådyvlar alla kvinnor att amma under mina hjälpmammesamtal. Men jag säger det ändå:
Amning är bra! Alla som kan ska amma, för allas inblandades välfärds skull!
Alla kvinnor kanske inte kan amma, men alla bröst kan banne mig amma!

8 kommentarer:

  1. jiizes: <3
    Glömde väl skriva att alla mammor har rätt till stöd och korrekt hjälp kring sin amning. För så är det ju också.

    SvaraRadera
  2. Linda Mikaelsson2010-10-02 21:53

    Instämmer!!! .....och vänta med spänning på nästa inlägg ;)

    SvaraRadera
  3. Linda: Måste göra dig besviken. Sitter och skriver för Amningsnytt. :)
    Men du kan få en kopia sen!

    SvaraRadera
  4. Mkt tänktvärt och klok skrivet måste jag säga! Intressant till inlägget på amningshjälpen-bloggen, sitter som bäst och räknar på min minskade risk för bröstcancer... ;-)

    Jag har ibland hört inställningen att amning är en kvinnofälla, att det blir SÅ mycket mer jämställt och bra om man inte ammar/slutar amma tidigt, men det du belyser nu och som jag tycker var en intressant vinkling är detta att det är ATTITYDEN mot amning som begränsar kvinnor, inte själva amingen i sig!

    SvaraRadera
  5. Fast jag tror att det där "alla som kan ska amma" är en farlig fälla att gå i. Varför ska de det? Valet måste vara varje enskild kvinnas. Jag skulle säga "alla som vill amma ska få så mycket hjälp det bara går för att det ska funka". Själv blev jag hemskickad från Förlossningen med en amningsnapp utan vidare instruktioner, sonen gick ned i vikt alldeles för mycket och vi tvingades övergå till mjölkersättning mot vår egentliga vilja.

    (vill tillägga att den trista attityden även tycks omfatta flaskätande barn - det är något märkligt med ätande bebisar/barn som får folk att se rött och slänga sig med alla möjliga oombedda utlägg och skällsord. helt obegripligt!)

    SvaraRadera
  6. Anonym: Har inte struntat i att svara.
    Du har helt rätt i vad du skriver, såklart. Man kan inte tvinga någon att amma.
    Med "alla som kan" menar jag just det. Man kan inte amma om man inte får rätt stöd.
    Min åsikt är att man bör göra allt man kan för att så många som möjligt ska kunna amma. Lite som nollversionen i trafiken. Utgår man från att alla ska amma kanske man når lite högre än man gör nu.

    SvaraRadera
  7. Vet att detta är en gammal tråd men vill påpeka att man enl. senare forskning och Livsmedelsverket inte kan koppla flaskmatning med ökad risk för kardiovaskulära sjukdomar och diabetes typ 2. Gällande övervikt ses endast en marginell skillnad på populationsnivå. Konstig dock att sedan 70-talet har amningsstatistiken tredubblats, ändå har övervikt bland barn ökat kraftigt. Det borde då således bero på andra faktorer.
    Amning är verkligen inte bäst för alla barn och kvinnor.

    SvaraRadera