28 december 2010

Aftonbladet

I gårdagens upplaga presenterar Aftonbladet listor med de högst betalda kvinnorna under 40 år i kommunen. Orsaken tycks vara en Läckbergs inkomst på 700 000 i månaden. Läckberg bor i Stockholm och jag bor i Norrland. Eftersom det finns många kommuner i Sverige finns bara norrlandskommunerna med i min version av Aftonbladet.

Lite nyfiken blir man ju. Vem tjänar miljoner varje år liksom? Kanske man känner igen något namn på listan? Döm om min förvåning när jag halkar förbi mitt eget namn! Visserligen under mina kollegors, men ändå på listan. Denna oväntade upptäckt fick mig att studera listan lite närmare.
Jag måste erkänna att summorna som namnen på listorna tjänade per år inte var särskilt hissnande. Det fanns ett och annat undantag, men det var enstaka. Har världen inte kommit längre än så? Än att kvinnor under fyrtio, det vill de fortfarande i barnafödande ålder, som tjänar mest i sin kommun inte tjänar mer än en vanlig löntagare? Min månadsinkomst i listan låg nämligen ungefär i samma nivå som alla andras i listorna och min lön vet jag med bestämdhet inte är långt ifrån en jourande elektrikers och det en elektriker tio år yngre än vad jag själv är (och för allas kännedom så jourar jag med).
Jag vet inte vad man ska säga efter en sådan upptäckt. Ska man skratta eller gråta? Vara glad för att man lever i fina Sverige där man får den stora äran att vara hemma med sitt barn det första året, bli tacksam över solidariteten från kvinnor utan barn som tar en likvärdig lön eller djupt ångra att man överhuvudtaget sänkte sig till att köpa en tidning helt utan grävande journalistik?

Kära Aftonbladet. En lista på vad kvinnor under fyrtio tjänar under ett specifikt år är enbart skandaljournalistik och leder oss ingenvart. Att däremot jämföra dessa listor med den manliga varianten och sedan en diskussion på det över skillnaderna hade gett betydligt mer.

När är det din tur?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar